درخواست سفیر فلسطین از هاشمی رفسنجانی برای عدم مخالفت مطلق با طرح صلح/ شکایت اعضای انجمن حجتیه از فشارهای وزارت اطلاعات

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 11 آبان 1376

[آقای صلاح زواوی]، سفیر فلسطین و معاونش آمدند. پیشنهادهایى داشتند، از قبیل اینکه اسم [اجلاس سران سازمان] کنفرانس اسلامى را «قدس» بگذاریم و اینکه نمایشگاهى براى فلسطین در سفارت یا کنار اجلاس داشته باشد و اینکه در این سفرهاى سران، سعى شود تیرگى روابط با الجزایر، مصر و امارات ترمیم شود و اینکه ایران به جاى مخالفت مطلق با صلح، طرح قابل قبول جهان امروز، با توجه به شرایط فعلى بدهد. گفتند، فعلاً نمى شود حذف اسرائیل را جا انداخت.

آقاى [ولی‌الله] چهپور آمد. در بنیاد مستضعفان به عنوان بازرس کار مى کند. از آقای [مرتضی] محمدخان که در زمان ریاست گمرک به او توجه نکرده و اشکالات گمرک را هم حل نکرده، گله و انتقاد داشت و از رکود ناامنى اقتصادى جارى اظهار نگرانى کرد.

آقاى [غلامعلی] شهرکى آمد. به دستور آقاى خاتمى [رییس جمهور]، از معاونت کشاورزى کنار گذاشته شده و به عنوان مشاور کار مى‌کند؛ گله‌مند است و از جریان حذف مدیران در دولت جدید و به خصوص از حذف نیروهاى حساس و صمیمى شیعه در سیستان و بلوچستان انتقاد شدید دارد و از من خواست که براى هدایت نیروهاى جریان ناموفق، اقدام کنم.

آقاى موسوى، شهردار منطقه 3 آمد. از برخوردهاى اخیر با شهردارى‌ها و مشکلاتی که از این ناحیه پیش آمده و خواهد آمد، شدید عصبانى و ناراحت است و پیشنهادهایى براى حل داشت.
عصر آقاى [قدرت‌علی] حشمتیان، نماینده سنقُر آمد. از من به خاطر کارهاى عمرانى در سنقر از قبیل گاز و راه و بیمارستان و مجوز دانشگاه تشکر نمود و خواست که به جریان مستقل نمایندگان مجلس که خود ایشان جز و سران آنهاست و گفت پنجاه نفرند، کمک کنم.

دکتر [علی‌اکبر] ولایتى، [مشاور رهبری در امور بین الملل] آمد. درباره وضع سیاست خارجى و مواضع کشورهاى مختلف و سخنرانى رهبرى در اجلاس سران و مشکلات اقتصادى و سیاسى در دولت جدید و نیز تحرک نیروهای همفکرشان صحبت کردیم. از من انتظار دخالت دارند. آقایان مهندس [اصغر] صادقی [سیدمحمد حسین] عصار و مهندس جهرمی زاده از انجمن حجتیه آمدند. از فشارهاى وزارت اطلاعات شکایت نمودند و استمداد کردند. به آقای [علی] آقامحمدى، [رییس‌ کمیته عراق]، تلفنى گفتم که به خواست آقاى [محمدباقر] حکیم، در خصوص حضور بیشتر در شمال عراق توجه شود.

شب میهمان رهبرى بودم. ایشان روزه بودند. همراه افطار ایشان، شام خوردم. کمى هم خسته و کسل بودند. مذاکرات را کوتاه کردیم. درباره آیین‌نامه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] و احضار شهردار تهران به دادگاه، سخنرانى در اجلاس سران کنفرانس اسلامى و [بازگشت] سفراى اروپایی و وضع عراق با مشاجره‌اى که با آمریکا پیش آمده، سفر رئیس جمهور چین به آمریکا و مسأله ایران و سفر زوار ایران به عراق مذاکره کردیم.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۲ آبان، ۱۳۹۹ ۹:۰۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *