خاطرات دیدار یک ایرانی با نلسون ماندلا؛ خاطره بد ماندلا از ایرنیها

«سید عبدالله حسینی» اثرگذارترین فردی بوده که در «خراسان» پس از انقلاب به پی‌ریزی شعر انقلاب پرداخته است. خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با وی داشته که در بخشی از آن به خاطرات دیدار با نلسون ماندلا اشاره شده است که این خاطرات در زیر می‌آید.

ماندلا گفت تو شبیه خمینی هستی
با ماندلا، سه بار ملاقات داشتم؛ یکی از این دیدارها اوایل زمانی بود که ایشان بعد از انتخابات رئیس جمهور شده بود. دو سال قبل از پیروزی کنگره‌‌ ملی آفریقا در 1994 یعنی سال 1992 وارد آفریقای جنوبی شدم. زمان آپارتاید را حس کردم و دیدم که چه وضعیتی در آفریقا جنوبی حاکم بود. در این فاصله ماندلا آزاد شد و اتفاقاتی افتاد و بعد هم رئیس جمهور شد.
اواخر سال 94 خانم پروفسور «فاطمه میر» که از فعالان مبارزه بود و از کسانی بوده که در «رابین ایلند» به همراه ماندلا زندان بوده است، -خودش و همسرش از اعضای کنگره آفریقا بودند ـ شخصیتی آکادمیک و دانشگاهی بود. ایشان در مورد ماندلا کتابی با عنوان «راه بلندی به طرف آزادی»، باید از این کتاب رونمایی می‌شد و من در آنجا به عنوان نماینده ایران شرکت کردم. ماندلا، وارد سن شد. هفت – هشت نفر موقع رونمایی کتاب منتظر ایشان بودند. ایشان با همه احوال‌پرسی کرد و لباس طلبگی ما را دید و گفت: «آیت‌الله خمینی» یعنی تو شباهت زیادی به آیت‌‌الله خمینی داری و با دستش‌ هی اشاره می‌کرد. دیدم خانم میر وارد صحبت شد و گفت ایشان از ایران هستند و از طرفداران امام خمینی(ره) هستند. ماندلا گفت: به کشور ما خوش آمدید تا این که سر میز نهار نشستیم. میز بلندی بود. فکر کنم نزدیک پنجاه نفر سر میز نشستیم. صندلی من با فاصله دو نفر روبه‌روی ماندلا بود.

دیدار نلسون ماندلا با رهبری

خاطره بد ماندلا از ایرانی‌ها و جواب جالب حسینی به او
همین گونه که ما نشسته بودیم و باز تلاقی چشم‌ها و احوال‌پرسی «ماندلا» گفت: من یک خاطره بدی از شما ایرانی‌ها دارم. گفتم آقای رئیس جمهور مایلم خاطره بد شما را بشنوم. گفت: من با «ونی» ـ که همسرش بود و داشتند از هم جدا می‌شدند ـ به مصر رفته بودم در آنجا سفرای کشورهای مختلف دیدن من آمدند و همه‌شان با همسر من دست دادند و اما نماینده کشور شما بی‌ادبی کرد و با «ونی» دست نداد، خیلی این حرکت، حرکت زشتی بود! من گفتم: آقای رئیس جمهور! اجازه می‌دهید من توضیح دهم که چرا ایشان، این حرکت را مرتکب شده است؟ حالا من پیش خودم گفتم اگر بحث شرعی مسئله را بگویم، اعتقادات و باورهای دینی را بگویم، اصلاً فرصت این بحث‌ها و جای این گونه توضیحات نیست! (با خنده) به ذهنم مطلبی آمد و گفتم آقای ماندلا! دلیلش این بوده که نمایندگان ما در کشورهای مختلف، بسیار آدم‌های روشنفکر و ‌آینده‌نگر و تیزبینی هستند. این نماینده ما در مصر می‌دانسته که شما می‌خواهید «ونی» را طلاق بدهید، به این دلیل حاضر نشده بود که با ایشان دست بدهد! دیدم اصلاً فضا منفجر شد. هم ایشان خندید و هم کسانی که با ایشان همراه بودند! بعد گفت: «همه ایرانی‌ها مثل شما حاضر جواب هستند؟» گفتم: اگر نبودند که جواب شما را نمی‌دادند. باز دیدم همه خندیدند.
دومین‌ بار همراه با هیئتی از مسلمانان آفریقای جنوبی که روز تولد ایشان بود و حدود دوازده سال پیش رفته بودم و سومین بار هم زمانی که ایشان مریض شده بود و یک سر با عده‌ای از دوستان به عیادت ایشان رفته بودیم. ولی ماندلا آدمی است بسیار دوست داشتنی که هم صمیمت خاصی دارد، هم واقعاً ارزش انسانی خاصی دارد. می‌شود گفت که در میان رهبران غیرمذهبی جهان، دو نفر از برجستگی‌های خاصی برخوردارند؛ یکی «مهاتما گاندی» و دیگری «نلسون ماندلا» و هر دوی این‌ها از آفریقای جنوبی برخاستند. گاندی هند متولد آفریقای جنوبی است و از هندی الاصل‌های آفریقای جنوبی، مبارزه ضد استعماری‌اش را شروع کرد و بعد به هند رفت و آنجا به پیروزی رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۳ مهر، ۱۳۹۵ ۹:۱۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *