درگیری گروه نفوذی سپاه به افغانستان با طالبان/ نگرانی رهبری از انتخابات مجلس خبرگان

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۹ مهر سال ۱۳۷۷

مطابق معمول اکثر روزها، بعد از نماز صبح و کار قرآنى و استماع اخبار ایران و رادیوهاى بى‌بى‌سى و [صدای] آمریکا، به آشپزخانه رفتم و صبحانه را آماده کردم؛ گرم کردن شیر، آوردن نان و چاى و چیدن میز. مشغول صبحانه خوردن شدم. عفت، مطابق معمول دیر رسید و از اینکه زود صبحانه صرف مى‌کنم، گله کرد. دیشب باران داشتیم.

مدیران و کارشناسان دبیرخانه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] آمدند. آقاى [محسن] رضایى، [دبیر مجمع] گزارش داد و من هم صحبت کردم و براى نحوه کار در تهیه پیش‌نویس سیاست‌هاى‌کلى توجیه‌شان کردم و توضیحاتى درباره مشکلات سیاسى و اقتصادى کشور دادم و نصیحت به همکارى و پرهیز از اختلاف و تضاد نمودم.

آقاى رضایى آمد و گزارشى از حادثه برخورد با طالبان در مرز داد. گفت، تیمى از سپاه براى شناسایى به خاک افغانستان نفوذ کرده بوده، در مراجعت از سوى یکى از مراکز نظامى طالبان، به سوى آنها تیراندازى شده و نیروهاى سپاه مستقر در مرز، آتش روى آن مرکز ریخته‌اند و آنها جواب داده‌اند و سپس جمعى از طالبان، با مراجعه به سپاه، تقاضا کرده‌اند که این‌گونه کارها تکرار نشود.

آقاى [محمد] شریعتمداری، وزیر بازرگانى آمد. گزارشى از اقدام‌هاى وزارت داد و از وضع اقتصادى و سیاسى اظهار نگرانى کرد و گفت، براى خرید کالاهاى اساسى مشکل دارند. از من خواست که به آقاى نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]، تذکر دهم که در بازکردن ال‌سی‌ها [=اعتبار اسنادی] همکارى کنند. گفت، آقاى خاتمى به اهمیت موضوع توجه ندارد و ممکن است بحران به وجود آید. گفت، خارجى‌ها اظهار تردید مى‌کنند، در امکان ادامه کار دولت آقاى خاتمى و گاهى پیش‌بینى چند ماه عمر مى‌کنند و گفت، این مسأله را به رهبرى گفته و از ایشان خواسته است که از جریان‌هاى سیاسى بخواهد، دست از مشاجره و درگیرى بردارند.

آقاى [جواد] مقصودى، از ستاد [برگزاری] نماز جمعه آمد و خواست که هزارمین نمازجمعه را اقامه کنم و از گرانى، بیکارى و نزاع‌ها، اظهار نگرانى کرد. عصر عقد خواهرزن آقاى [علیرضا] دهقان -از پاسدارانم – را بستم.

شب میهمان رهبرى بودم. ناراحت‌اند و گفتند، با شروع اعلان انصراف بعضى نامزدها، کارشکنى در انتخابات [مجلس خبرگان] مى‌شود. خبر رسیده که آقایان [محمدرضا] توسلى و [سیدمحمد موسوی] بجنوردى و بعضى از افراد دیگر هم مى‌خواهند انصراف بدهند. از من خواستند که براى گرم شدن انتخابات، تلاش کنم و به بعضى از مراجع هم پیغام بدهم. از ایشان خواستم که از آقاى [محمدتقی] فلسفى، احوال‌پرسى بکنند. در مسأله درگیرى در مرز افغانستان، اطلاع رسانی شد. گفتند، سپاه از درگیر شدن بدش نمى‌آید. قرار شد جمعه آینده، براى ترغیب مردم براى شرکت در انتخابات، ایشان نماز جمعه را اقامه کنند. گفتند، بیانیه مجمع روحانیون [مبارز]، مضامین بدى دارد و آقاى [سیدجلال‌الدین] طاهرى اصفهانى، با اعلان انصراف،کار بدى کرده است. بحران ترکیه و سوریه را جدى نمى‌دانند و بلوف‌هاى ترکیه را معلول شرایط و وضع بد داخلى ترکیه مى‌دانند.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۱ مهر، ۱۴۰۰ ۱:۵۸ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *