دستگیری عوامل ترور حجاریان و شایعه وابستگی آنان به ارگانی خاص

روزنوشتهای آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، ٢ فروردین ١٣٧۹

دیشب اعلان شد که ضاربان آقای [سعید] حجاریان، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و مدیرمسئول روزنامه صبح امروز شناخته و دستگیر شده اند. شش نفرند و بعضی هایشان اعتراف کرده اند. خبرگزاری فرانسه از قول یک منبع آگاه، اعلام کرده است که یکی از آنها سپاهی است از شهرری.

از پارک هتل آقای حسین ثابت در جنوب شرقی جزیره [کیش] بازدید کردیم. کار توسعه فضای سبز آن پیشرفت خوبی دارد استخرهای حیوانات دریایی هم در حال تکمیل است؛ چند استخر فعال شده و تعدادی فیل آبی، شیر آبی، سگ دریایی و دلفین هم از اوکراین وارد کرده است. جمعی از افراد اوکراینی که آن حیوانات را اداره میکرده اند، برای راه اندازی و آموزش ایرانی ها، همراه آنها هستند. در بازدید از استخرها، سرپرست هر یک از حیوانات، هنرهای آموخته را نمایش می دادند؛ جالب است. سرپرست کل آنها، توضیح های خوبی داد. خبر رسانه های غربی را که این حیوانات برای مین ریزی یا مین روبی در دریا، آموزش نظامی دیده اند و ایران برای این منظور آنها را خریده است، تکذیب کرد و گفت، به دادگاه شکایت کرده ایم و به زودی دادگاه اقدام میکند. گفت، عمر اکثر آنها معمولاً حدود چهل سال است. چند زایمان در عمر خود دارند خوراکشان ماهی و میگو و گوشتهای دیگر دریایی است. فیلها، وزنشان تا دو تُن می رسد و شیرها تا یک تُن و نهنگ تا سه تن. برای انسان هم بی خطر هستند. می توانند بین دو تا هفت دقیقه، زیر آب زندگی کنند، ولی سگ دریایی تا 45 دقیقه می تواند زیر آب بماند. اکثر آنها را از آب های سرد شمال دریای قطبی آورده بودند و ناچار در تابستان باید آب استخرها را سرد کنند. گربه دریایی، مرتب بدنش را با بالک خود خارش می داد. همه آنها باهوش اند فرمانهای سرپرستان را خوب دریافت میکنند و دستورات را اجرا میکنند، ولی در مورد اجرای موسیقی، دلفینها دستور را اجرا نکردند. احتمالا از مراکز پربیننده کیش خواهد شد. آقای بیژن نامدار [زنگنه] وزیر نفت و اعضای خانواده مان هم با ما بودند.

از بیمارستان 200 تختخوابی هسته ای در حال ساخت، برای بار سوم بازدید کردم. بناست، ساختمان در سال جاری تکمیل شود و مدیریت و بهره برداری آن مورد بررسی است. به منظور جذب بیمار از کشورهای جنوب خلیج فارس ساخته شده، ولی با احداث بیمارستانهای پیشرفته در آنجاها، بعید است این هدف تأمین شود. گفتند، 3/5 میلیارد تومان صرف ساختمان و 10 میلیارد تومان، صرف تجهیزات میشود.

از پایاب در حال احداث در قنات قدیمی کیش بازدید کردیم. تونل های طولانی و وسیع احداث کرده اند که اطراف آن را غرفه هایی برای عرضه صنایع دستی ایرانی و جذب توریست میسازند. هوای نسبتا خنک، آرام و مرطوب آن هم عامل دیگری برای جذب تماشاگران خواهد بود. از یک بعد، شبیه غار علی صدر همدان خواهد بود. آقای روستایی، از اهالی ملایر، سرپرست آن است و اخیرا یک ملایری ساکن آلمان، سرمایه گذاری طرح را به عهده گرفته است.

از کارخانه اتومبیل سازی سینا بازدید کردیم. نمونه های اولیه آماده شده، حدود 60 درصد آن ساخت داخل است و ابتکارات هم دارد. موتور و متعلقات آن از کارخانه رنو فرانسه گرفته میشود. مهندس محمد صفاری، مدیر عامل کیش خودرو و بانک صنعت و معدن شریک اند. کار خوبی است. این سومین دیدار من است و از حمایت های من ممنونند.

شام را میهمان سازمان عمران کیش، در رستوران پایاب بودیم. دکتر حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم آمد و گفت، چپها از مصاحبه اش در جواب خانم مادلین آلبرایت، وزیر امورخارجه آمریکا ناراضی اند و دفتر رهبری تشکر کرده است. آقای محمد خاتمی، رئیس جمهور، از انتشار نامه رهبری در مورد پیگیری مسئله ترور و قتل های زنجیره ای ناراحت است و گفته قرار نبوده منتشر شود. خارجیها تفسیر کرده اند، چون عاملان ترور با سپاه ارتباط دارند، این نامه جواز دستگیری است و نیز برای تبرئه سپاه و بسیج اعلان شد که یکی از ضاربان، دانشجوی رشته شیمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است. خارجی ها گفته اند که عضو اطلاعات سپاه هم هست. آقای مرتضی رضایی مسئول حفاظت اطلاعات سپاه، ضاربان آقای حجاریان را شناسایی کرده و قبلا این گروه را به عنوان گروه تند افراطی زیر نظر داشته و گویا نمی خواهند، به صراحت این را بگویند.

دکتر روحانی اضافه کرد که در مورد روابط با آمریکا، رهبری به نحوی مصوبه شورای عالی امنیت ملی را رد کرده اند؛ بدون صراحت و آقای خاتمی از او خواسته که در این باره با رهبری صحبت کند. او هم صحبت کرده و رهبری گفته اند که شورای عالی امنیت ملی، به نحوی متن را تنظیم کرده که قابل رد نباشد، ولی ایشان هم به جای رد صریح، نوشته اند که این مصوبه در عمل قابل اجرا نیست و در عمل، گونه دیگری پیاده خواهد شد! گفت، چپ ها و لیبرال ها …. نگرانیشان بیشتر از شماست و لذا عمده توان خودشان را صرف تضعیف شما میکنند و این را به صراحت میگویند.

پاپ ژان پل دوم، رهبر کاتولیکهای جهان، به فلسطین رفته و همزمان اسرائیل، شش درصد اراضی ساحل غربی را براساس توافق شرم الشیخ به دولت خودگردان فلسطین واگذار کرده؛ گرچه در مورد اراضی اطراف بی تالمقدس، توافق را اجرا نکرده است.
وزارت امورخارجه ایران، برای جبران ضعف برخورد با اظهارات مادلین آلبرایت، وزیر امورخارجه آمریکا که از سوی رهبری مورد سرزنش قرار گرفته، امروز در مقابل اظهارات یک مقام امنیتی آمریکا، موضع نسبتا تندی گرفته است.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۳ فروردین، ۱۴۰۲ ۶:۰۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *