برنامه ترور خاتمی توسط یکی از محافظانش

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۴ فروردین ۱۳۷۹

تمام وقت در مقر بودم. مطابق معمول، بعد از نماز صبح در ساحل پیاده روی کردم؛ در ناحیه شرق اسکله که سنگ های بزرگی برای گرفتن ضربه امواج به کار رفته، منطقه ای که خرچنگ ها جمع میشوند و سال هاست که به همین وضع است.
نمی دانم علت انحصار به زیست خرچنگ ها چیست. گربه ای هم در شیار سنگ ها، آنها را کمین و صید میکند. با تابیدن آفتاب، تحرک خرچنگها زیاد میشود.

پیش از ظهر، دکتر حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی آمد. دو ساعتی درباره مسائل مهم کشور و انقلاب مذاکره کردیم. هر دو قبول داریم، اگر وضع به همین منوال پیش برود، انقلاب اسامی جای خود را به حکومت سکولار خواهد داد و اگر سختگیری شود، مردم سالاری نظام ممکن است آسیب ببیند و رعایت اعتدال و دادن امتیازاتی از سوی رهبری، ضمن کنترل جریان های غیردینی، می تواند وضع را مهار کند.
ایشان از قول آقای عباد، علی ربیعی، گفت که یکی از محافظان آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور، قصد ترور ایشان را داشته که دستگیر شده است. میگویند، به خاطر مشاهده جریانهای غیر اسلامی و عدم قدرت تحلیل وضع، به این فکر افتاده و از یکی از مراجع هم سؤال کرده است؛ گرچه ایشان او را نصیحت کرده که این افکار را از سر بیرون کند، ولی او منع را نفهمیده است. مقداری هم راجع به راهکارهای جلوگیری از افراط و تفریط مذاکر ه کردیم؛ به نظر واحدی رسیدیم. درباره بازشماری صندوقهای رأی تهران و انتخابات مجلس ششم هم بحث و تبادل نظر شد. درباره روحیه ارتش و سپاه و نظرات آقای علی شمخانی، وزیر دفاع هم بحث شد.

اسامی شش نفر متهم به ترور آقای سعید حجاریان، امروز اعلان شد. چپها به عدم تحویل آنها از سپاه به وزارت اطلاعات، معترض اند و توجهی به تذکرات رهبری ندارند. در گزارش ها بود که دولت عربستان سعودی، آقای محمد محمدی ری شهری، نماینده رهبری و سرپرست حجاج ایرانی را از مراجعت به مدینه منع کرده و تلاش آقای محمدرضا نوری شاهرودی سفیر ایران در ریاض، هنوز نتیجه نداده است. نمی دانم چرا؟ شاید به خاطر برگزاری مراسم برائت از مشرکین و سالگرد شهدای ایران در مکه و تظاهرات در خانه خدا باشد.

آقای بیل کلینتون، رئیس جمهور آمریکا، سفر دور های به هند، بنگلادش، پاکستان، عمان و سوئیس را شروع کرده است؛ هم برای فشار جهت اضافه تولید اوپک و هم برای مسائل دیگر. آقای پارسایی، از مدیران سازمان عمران کیش آمد. توضیحاتی برای طرح های توسعه کیش و سوابق کاری خودش داد. ظهر جمعی از بستگان، میهمان ما بودند.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۵ فروردین، ۱۴۰۲ ۶:۰۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *