روایتی دیگر از محاکمه فرماندهان نظامی پس از انتخابات سال ۸۴؛ تنها یک نفر محاکمه شده بود.

جعفر شیرعلی نیا، محقق و نویسنده کتاب زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، در کانال تلگرامی اش نوشت:

چندی پیش آقای علی مطهری از قول آقای هاشمی گفت که در جریان انتخابات سال 84 با شکایت هاشمی 110 نفر از فرماندهان سپاه محاکمه و به زندان محکوم شده اند. (اینجا بخوانید) من همان وقت که آقای مطهری به این موضوع اشاره کرد برای ایشان پیامکی فرستادم و گفتم موضوعی که به آن اشاره کرده اید دقیق نیست و بخشی از آن کاملا نادرست است. برای ایشان نوشتم که حاج آقای هاشمی در مصاحبه با من این موضوع را توضیح داده و در کتاب هم آمده بود اما چند نکته محدود در نهایت از کتاب ما ممیزی شد که آن هم با موافقت خود آقای هاشمی بود که یکی از آن چند نکته همین بود. در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها به این موضوع اشاره کردم. دوستان از من خواستند متن صحبتهای آقای هاشمی در این باره را منتشر کنم. بخش زیر بدون تغییر با چند سه نقطه چون نام برخی برده شده و چند سه نقطه که متن را خلاصه کرده است صحبت آقای هاشمی در این باره است:
هاشمی رفسنجانی: «… یک نمونه می‌گویم تا ببینید چه خبر بوده است. ماه‌ها گذشت. چون ستادهای ما در هر استانی از دخالت سپاه شکایت کرده بودند، دادگاه نظامی یک مورد را در … محاکمه کرده بود. وقتی به نتیجه رسیده و حکمش صادر شده بود، متوجه شدیم که چکارها نمی‌کردند!! حکم این بود که فرمانده سپاه آنجا به دو سال زندان و چند سال ممنوعیت کار در دولت … محکوم شده بود. نمونه‌ حکم را برای رهبری فرستاده، یک نامه هم رویش نوشته و برای من هم هر دو را رونوشت فرستاده بود. نوشته بود: 110 نفر از فرماندهان سپاه در سراسر کشور متهم هستند و پرونده دارند … نامه را به رهبری و رونوشت را به من دادند. من آن سند مهم را دارم … دیگر ادامه پیدا نکرد و همان آقا را هم که محکوم کرده بودند، بجای اینکه زندان برود، فرمانده سپاه … (نام یک شهر) شد … من دیدم که اگر من هم تقاضا کنم که محاکمه انجام شود، سپاه ضربه می‌خورد. 110 نفر از فرماندهان سپاه بودند.»
همان طور که می بینید بر خلاف آن چه آقای مطهری گفته اند 110 نفر از فرماندهان سپاه محاکمه و محکوم نشده اند. آقای هاشمی از محکومیت یک نفر می گوید. من در مصاحبه با تسنیم هم به این یک نفر اشاره کردم اما دوستان در تدوین مصاحبه از من اجازه گرفتند تا به این یک نفر اشاره نشود. آن ها گفتند: «یه بخش کوچکیش رو حذف کردم، اونجا که راجع به محکومیت یک نفر بود چون اون رو هم هرچه جستجو کردیم و پیگیری کردیم ندیدم چنین چیزی رخ داده باشه.» من نیز خبر دقیقی از آن یک نفر ندارم، گفتم حال که مطلب مطرح شده متن صحبت آقای هاشمی را آوردم.

منبع: کانال تلگرام جعفر شیرعلی نیا، @jafarshiralinia

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۲ فروردین، ۱۳۹۶ ۷:۴۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *