ماجرای ارسال نامه ای از پیش بینی عواقب تحریمها به رهبر انقلاب

آنچه می خوانید بخشی از گفتگوی علی اکبر صالحی رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی و وزیر سابق امور خارجه که با خبرگزاری ایرنا به ماجرای نامه ای به رهبر انقلاب اشاره می کند:

شما سال ها در حوزه انرژی هسته ای فعالیت کرده اید و توفیقات بسیاری را در داخل و خارج داشتید. اخیرا بحث هایی مطرح می کنند مبنی بر اینکه گوشت 100 هزار تومانی نتیجه برجام است. شما که از ابتدا در ماجرای برجام بودید، ارزیابی تان از این اظهارات درباره برجام چیست؟

زمانی که در وزارت امور خارجه مسئولیت داشتم، در سال های 2011 و 2010 میلادی خانم کلینتون اعلام کرد ما به دنبال اعمال تحریم های فلج کننده علیه ایران هستیم. ما در وزارت امور خارجه نامه ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتیم و تحلیل کردیم که چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد و پیش بینی کردیم و راه برون‌رفت هم ارائه دادیم. حضرت آقا توشیح خیلی خوبی روی آن نامه نمودند که باعث افتخار است و این نشان می‌دهد که کارشناسان وزارت خارجه چقدر دوراندیش هستند و می‌توانند مسائل را دقیق تحلیل بکنند و راه برون رفت را هم به مسئولان نظام ارائه بدهند.

اگر آقای دکتر ظریف این نامه را منتشر بکنند خیلی گویا است. این نامه وضعیت ما را در آن زمان تبیین می‌کرد و تازه هنوز وضع بد نشده بود. رفته رفته اینها فشار وارد کردند. باید یادآوری کنم که قبل از برجام کشتی های بازرگانی ما متوقف بود، بیمه ها با ما کار نمی کردند، صدور نفت ما به زیر یک میلیون بشکه رسیده بود و به همین ترتیب، با یک شیب نسبتاً ملایم صادرات ما کم می شد، نقل و انتقال پول عملاً غیرممکن شده بود. حالا با شرایط خیلی خاص و اینکه شما می خواستید مبالغی را نقل و انتقال بدهید، درصد بالایی از آن پول کم می‌شد که بتوانید انتقال بدهید. اینها همه برای کشور ضرر و زیان بود. اینها واقعیت هایی بود که وجود داشت و شرایط هم روز به روز بدتر می شد.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۰ بهمن، ۱۳۹۷ ۵:۲۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *