متن نامه آیت‌الله منتظری به امام چه بود؟

خاطره روز 22 آذر سال 1365

اول وقت به پادگان نیروی دریایی رفتیم. در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح و نظامی و انتظامی شرکت کردیم. برای آنها سخنرانی کردم ۱. به کارخانه های صنایع نظامی نیروی دریایی رفتم. از حوضچه های ثابت و شناور نیرو که برای تعمیر کشتی ها ساخته شده، بازدید کردم .
نمایندگان همراه، به بازدید از کارخانه ها گمارده شدند و من با چند نفر به دیدن موشک های ساحل به دریا –که به تازگی از چین خریده ایم– رفتم. تعداد ۴۸ نفر از نیروی دریایی، آموزش ناقصی دیده اند و مشغول تمرین و سوار کردن بودند. دو سه ساعت برای ما توضیح دادند. اشکالاتی دارند. نواقصی در ابزار تحویل شده وجود دارد که باید از چینی ها بخواهیم آن را تکمیل کنند. از موشکهای سی کیلر ۲ هم بازدید کردیم.
ناهار در ستاد پادگان نیروی دریایی بودیم. نماینده ها نرسیدند. نگران وضع آنها بودیم. استانداری خوب از آنها پذیرائی نکرده. عصر در مسجد شهر در اجتماع مردم بندر عباس سخنرانی کردم3 شب مهمان سپاه بودیم و برای آنها سخنرانی کردم ۴ فاطی، فائزه و خانواده حسین آقا [مرعشی] در خانه ای در مجاورت ما منزل گرفته‌اند. جداگانه مشغولند و در برنامه ما نیستند.
احمد آقا تلفنی از تهران احوالپرسی کرد. گفت آیت الله منتظری از پخش مصاحبه سید مهدی گله مند شده ۵. خبر رسید عراق به حومه تهران حمله کرده و پست برق و سایت [پرتاب موشک] سام آسیب دیده و گویا یک مامور لیبی شهید شده است.

پینوشتها:
1- مراسم صبحگاه مشترک نیروهای نظامی در محل میدان صبحگاه منطقه یکم دریایی بندر عباس برگزار شد. آقای هاشمی در سخنرانی خود با محکوم کردن عملیات مانور اخیر نیروهای عمان و انگلیس در خلیج فارس گفت: “ما امروز انتظار داریم که شما دلاوران آخرین برگ پیروزی کتاب قطور پیروزمندی های ایران را ارائه کنید و منطقه را از شر جنگ تحمیلی با نصرت نهایی خلاص کنید”.
2- این موشک ایتالیایی از نوع تاکتیکی سطح به سطح است که در سال ۱۹۶۵ توسعه یافت. سی کیلر به وسیله موتور کمکی پرتاب می شود. به این جهت می توان گفت نیروی روانه سازی موشک مربوط به دو راکت موتور است که با سوخت جامد کار می کند و موتور اصلی آن با سوخت مایع کار می کند. موشک از روی پرتابگرهای ثابت روی عرشه کشتی پرتاب می شود. بریا هدایت سوار بر موج به اضافه ارتفاع سنج راداری استفاده می شود. از طریق لینک رادیویی هم می توان برای هدایت موشک استفاده نمود. کشتی های کلاس فری گیت نیروی دریایی جمهوری اسلامی مجهز به این موشک می باشند.
3- در بخشی از این سخنرانی آمده است: “‌هم اکنون پرده نمایش جدیدی در برخوردهای بین المللی به وجود آمده که تا حدودی تازگی دارد و آن این است که استکبا ربا چهره ای ظاهر فریب به ما می نگرد و حال آنکه می دانیم در پشت این چهره ،‌ دل های پر از بغض و کینه نسبت به اسلام وجود دارد. تحلیل گران جدی دنیا در همین حال که نمی خواهند به ما روحیه بدهند، اذعان می کنند که طی ماه های آینده ما پیروزیم ولی ما این را می گوئیم که تنها صدام نیست که شکست خورده بلکه مدعی هستیم کفر را شکست داده ایم. هم اکنون عراق بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار به دولت های استکباری مقروض است و دیگر هیچ کس در جهان حاضر نخواهد شد پولی به این کشور بپردازد، لذا جهان خواران در تلاشند، برنامه جدیدی را به اجرا گذارند و حرکت اخیر آمریکا نیز شروع همین برنامه است”.
4- در این سخنرانی روند تشکیل و تقویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشریح شد. آقای هاشمی در بخشی از این سخنرانی درباره رشد معنوی و نظامی سپاه گفت: “حرکت سپاه پاسداران از اول انقلاب تاکنون به صورت تکاملی بوده و امروز نسبت به گذشته سپاه ما در اوج این روند قرار دارد. سپاه بازوی قدرتمند انقلاب و پیرو راستین پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع)، است. یکی از ویژگی های سپاه این است که از اول پیروزی انقلاب اسلامی، ‌بچه های خالص و مخلص در آن حضور داشتند و اینها برای جانفشانی آماده بودند و امروز کسی که وارد سپاه می شود،‌ اول آمادگی از خودگذشتگی پیدا می کند”.
5- آیت الله منتظری روز دوشنبه نامه ای به امام خمینی (ره) نوشت: متن نامه چنین است:
بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر انقلاب آیت الله العظمی امام خمینی مدظله العالی، ضمن سلام و تشکر از موضع گیری های مدبرانه و برخورد قاطع حضرتعالی نسبت به جریانات انحرافی، خواهشمندم دستور فرمائید که جرایم و اتهامات سید مهدی هاشمی و افراد مربوط به وی ، بدون اغماض و با کمال دقت مطابق موازین اسلامی “ولو بلغ ما بلغ”‌ رسیدگی شود و مبادا ارتباط سببی ایشان و یا دیگران با اینجانب و یا هرکس و یا رعایت حرمت این و آن،‌ مانع تحقق و رسیدگی گردد زیرا حفظ حرمت اسلام و جلوگیری از انحرافات از دامن اسلام عزیز و انقلاب مقدس و روحانیت بر همه جهات مقدم است. سلامت و طول عمر حضرتعالی و پیروزی رزمندگان مسلمان را در همه جبهه ها از خداوند متعال مسئلت می نمایم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته – حسینعلی منتظری – 24 آذر ماه ۱۳۶۵ “.