نارضایتی رهبری از بیانیه جامعه روحانیت علیه خاتمی: «خیلی تند است و تلاشهای چند هفته اخیر برای نزدیک کردن دو جریان را خنثی‌ کرده است.»

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۶ مهر ۱۳۷۸

برای افتتاح کنگره جهانی «زن در اندیشه امام»، صبح از منزل به محل کنفرانس بین‌ المللی رفتیم. عفت و فاطی هم با من بودند. قبل از مراسم، حسن‌ آقا خمینی از من راجع به شرکت در انتخابات [مجلس ششم] پرسید. گفتم، بر همان تصمیم قبلی باقی‌ ام . گفت، حضور شما به صحنه، تعادل جریانها را به هم می‌زند و وضع را به کلی عوض می‌کند.
خانم [زهرا] شجاعی، [مشاور رییس‌جمهور در امور بانوان] گزارش داد و من صحبت مفصلی درباره موقعیت خانم‌ها از دید اسلام و قرآن و امام ایراد کردم. آقای [سیدمحمد] موسوی بجنوردی، پدر عیال حسن‌ آقا همراه بود که پیرمردی عالم و محترم است. گفت، در لندن برای روحانیون شیعه که از عراق و … آمده‌اند، درس خارج شروع کرده است.

به دفترم رفتم. آقای فرهاد خاتمی، جانبازی که یک پایش را در عملیات پنجوین از زانو از دست داده، با همسرش آمدند. گزارش کوهنوردی‌ ها یش را داد که قله‌ های دماوند و کلیمانجارو در آفریقا و ناندادوی در هندوستان و مون‌بلان در اروپا و … را فتح کرده است. تأییدیه فدراسیون‌ های کوهنوردی را آورده بود. تابلوی نفیسی از خودش را هدیه آورده بود. عازم آمریکا، برای فتح یکی از قله‌ ها‌ی بزرگ آنجاست و اجازه می‌ خواست که این سفر را به عنوان دوران سازندگی نامگذاری کنند؛ هدیه‌ای به ایشان دادم.

آقای [محمد حسن] جمشیدی، نماینده بهشهر و نکا آمد. هفت سال در عراق اسیر بوده و یک پسرش شهید شده است. خواستار حضور من در انتخابات [مجلس ششم] شد و گفت، مدیریت فعلی کشور، مثل یک ماشین سواری است که می‌خواهد کار بولدوزر را انجام دهد و شکایت داشت از سازمان برنامه و بودجه که اعتبار سد گله‌ رود را که در دولت سازندگی تصویب شده است، نمی‌پردازد. از من اجازه‌ گرفت‌ که‌ گهگاه برای رفع مشکلات فکری‌ اش به من مراجعه‌ کند.

عصر اعضای حوزه دانشجویی سابق حزب جمهوری اسلامی آمدند. برایشان درباره تاریخ حزب و مشکلات حزب در نظام ولایت‌ فقیه و نظرمان درباره تشکل‌ها صحبت ‌کردم و جواب سئوالاتشان را در مورد حزب‌ کارگزاران [سازندگی] دادم و حضور کارگزاران در صحنه را معلول سیاست رهبری معرفی‌ کردم.

شب میهمان رهبری بودم. از مطالب نشریه موج درباره امام زمان (عج) ناراحت‌ اند و شایعه تصمیم عفو آنها را تکذیب‌ کردند و گفتند، فقط گفته‌ ام زیاد به مسأله دامن نزنند و گفتند، [وزارت] اطلاعات، نامه دوم توبه آقای [‌عباس] نعمتی را که تقاضای عفو کرده، آورده است.
از بیانیه [جامعه] روحانیت مبارز که به آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور]، اهانت کرده‌ اند، ناراضی‌اند و گفتند، خیلی تند است و تلاشهای چند هفته اخیر برای نزدیک کردن دو جریان را خنثی‌ کرده است. گفتند، به آقای ناطق [نوری، رییس‌ مجلس] هم اعتراض‌کرده‌ اند و جواب داده که بدون اطلاع او بوده است. نظرشان این است که به نحوی جبران شود. گفتند، آقای [عباس واعظ] طبسی، [تولیت آستان قدس رضوی]، به ایشان مراجعه کرده و گفته، برای حفظ مجلس آینده، راهی جز شرکت آقای هاشمی در انتخابات نیست. خواسته‌ های [علی] عزت بگوویچ، [عضو شورای ریاست‌ جمهوری بوسنی و هرزگوین]، در مورد ۱۳ یهودی و آشوبگران مطرح شد؛ گفتند، معلوم می‌شود برای غربی‌ ها خیلی مهم است و احتمالا آنها او را به ایران فرستاده‌ اند.

امروز آقای علی [امیر] تهرانی، معاون وزیر اطلاعات هم آمد و گفت، همان بازجو ها که در تبرئه [دفتر] تحکیم وحدت در آشوب [۱۸ تیر کوی] دانشگاه فعال بودند، متهمان اهانت به امام زمان (عج) را بازجویی می‌کنند و تلاش دارند آنها را هم نجات بدهند. دو نامه از آنها خطاب به رهبری گرفته‌ اند و بناست رهبری بیانیه بدهند و عفو کنند؛ رهبری تکذیب کردند. بنای عفو ندارند؛ گر چه نامه را دیده‌ اند. تحلیلی ارایه داد که وضع مملکت به خصوص اطلاعات و امنیت خراب است؛ به منظور قانع کردن من برای شرکت در انتخابات.

در خبرهای داخلی، گروگان‌ گیری جمعی از توریست‌ های اروپایی در زاهدان توسط اشرار مهم است و بحث‌ ها و جدال‌ های چپ و راست بر سر بیانیه جامعه روحانیت مبارز و جواب تند [مجمع] روحانیون [مبارز] و جبهه مشارکت و تظاهرات دانشجویان علیه جریانی که مسئول اهانت به امام زمان (عج) است.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۶ مهر، ۱۴۰۱ ۱:۰۸ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *