ناگفته هایی از زوایای فنی و اخلاقی شهید ستاری؛ یافتن راه حلی که آمریکایی ها نگفته بودند!

سرهنگ عین الله افروز یکی از کسانی است که در پدافند نیروی هوایی ارتش، فرصت همراهی در کنار شهید منصور ستاری فرمانده پدافند هوایی و نیروی هوایی ارتش را یافته است. او از روزهایی میگوید که پدافند هوایی به کمک شهید ستاری و دیگر همرزمانش انسجام یافت و بسیاری از چالش‌های فراروی این بازوی دفاعی کشور به دست فرمانده فقید نیروی هوایی در مسیر حل شدن قرار گرفت.

تاکید بر انسجام

سرهنگ افزوز میگوید: یکی از نتایج خوبی که در طول جنگ بدست آوردیم، ضرورت یکپارچگی و هماهنگی کل ساختار پدافند شامل پدافند نیروی هوایی، پدافند نیروی زمینی، نیروی دریایی و همینطور سپاه و امثالهم بود. الان در هر کدام از مناطق ما تعدادی سایت مربوط به سپاه و ارتش وجود دارد که به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند و کل منطقه هوایی کشور را پوشش میدهند.
این پیشکسوت نیروی هوایی ارتش، با بیان اینکه شهید ستاری تاکیدی جدی بر منسجم شدن ساختار پدافند هوایی داشت، می‌گوید: یکی از دلایل شهید ستاری این بود که اوایل جنگ فرضاً هواپیمای ما روی بر فرض یک خط پروازی حرکت میکرد که احیاناً سپاه در آن ناحیه توپخانه داشت. هواپیما در حال انجام ماموریت بود اما از این توپخانه به طرف این هواپیما تیراندازی می کردند. شهید ستاری به طور جدی ایستادگی کرد و گفت باید ساختار پدافند هوایی را به صورت شبکه‌ای منسجم در بیاوریم.
سرهنگ افروز ادامه میدهد: این شهید بزرگوار معتقد بود تمامی سای تهای پدافندی باید در یک زنجیره منسجم قرار بگیرد و هر چیزی خارج از این زنجیره، به غیر از ضرر چیز دیگری نخواهد داشت بنابراین با توجه به داشتن ایستگاه های رادار سایت های هاگ و سایت SI7 و امثالهم را منسجم کردند.
این پیشکسوت نیروی هوایی ارتش، با اشاره به یکی از مشکلات نیروی هوایی ارتش در این برهه ادامه می‌دهد: ما در برهه ای از زمان قرار گرفته بودیم که در نیروی زمینی تسویه‌های سریع انجام شد و متاسفانه تعداد زیادی از مسئولین با لیاقت خواه به صورت مغرضانه یا اشتباه، تسویه شدند. در نیروی هوایی نیز به همین نحو، تعداد زیادی از افراد شایسته و با لیاقت و خلبان‌های بسیار شجاع به دلایل مختلف از نیروی هوایی خارج شده بودند.
این بازنشسته نیروی هوایی ارتش، با بیان اینکه تعدادی از این خلبا نها به نیروی هوایی برگشتند و پرواز کردند و شهید هم شدند، ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از خلبان‌ها از تخصص‌های مختلف، داوطلبانه آمدند و ایستادند و داوطلبانه برای کشورشان کار کردند. اما این تسویه‌ها در آن برهه از زمان، لطمه بزرگی به ساختار نظامی کشور وارد کرد.
از سوی دیگر، توسط امریکا تحریم شدیم و هیچ قطعه‌ای در اختیارمان قرار نمی‌دادند. در این حال که ما از تأمین قطعات عاجز ماندیم، عراق به جدیدترین سلا حها تجهیز شده بود.

کتاب خواندن حین غذا خوردن

به گفته افروز، شهید ستاری، میان تمام هم‌دوره‌ای‌ها و چه افراد قبل و بعد از خودش، از یک استعداد خاصی برخوردار بود. زیرا اولاً کسی بود که یکسره در حال مطالعه بود و حتی یک لحظه بیکار نمی‌نشست.
وی می افزاید: شهید ستاری حتی حین غذاخوردن، کتابی را باز میکرد و کنار میز غذایش میگذاشت. با هر قاشق غذایی که میخورد، کتاب هم میخواند.
این بازنشسته نیروی هوایی ارتش به صمیمیتی اشاره میکند که میان هم دوره ای های شهید ستاری و این شهید بزرگوار وجود داشت و در ادامه بیان میکند: شهید ستاری با اخلاق خاص و لطف و مهربانی که داشت همه ما را «باباجون» صدا می کرد. از آن‌جای یکه صمیمی بودیم به او می‌گفتیم اول غذایت را بخور و بعد مطالعه کن. اما این شهید بزرگوار می‌گفت نه، من باید مطالعه کنم و آرام غذا هم بخورم که به تنم بچسبد. همین رفتارها بود که باعث شد او از مهارت خاصی برخوردار باشد.
او ادامه می‌دهد: افرادی که چندین سال پیش از ایشان بودند و چه آن‌ها که بعد از ایشان بودند، علاقه خاصی به این شهید بزرگوار داشتند. زیرا به واسطه دانش، تجربه و مهارت بالایی که داشت به ما آموزش می‌داد و آموزش اصلی اغلب ما توسط شهید ستاری انجام شد.

کلیدی که قفل رادارزن های دشمن را گشود

سرهنگ افروز، با بیان ای نکه شهید ستاری باتوجه به درایت خاصش همیشه دنبال راهی بود تا جلوی حملات دشمن را بگیریم، ادامه می‌دهد: فرمانده فقید نیروی هوایی، به این فکر می کرد که بتواند به نحوی جلوی دشمن را بگیرد. زمانی که هواپیماهای رادارزن اولین رادار هاگ ما را هدف قرار داد، شهید ستاری ابتکار عملی به خرج داد که کسی فکرش را نمی‌کرد.
وی درباره این خلاقیت توضیح می دهد: رادار هاگ باید روی هواپیمای دشمن قفل می کرد تا زمانی که در یک موقعیت مناسب برسد به طرفش موشک شلیک کند؛ اما تا آن زمان هیچ کس نمی دانست که این هواپیماها می‌تواند رادارهای ما را مورد اصابت قرار دهد. این نکته در هیچ کدام از منابع اطلاعاتی ما نیز ذکر نشده بود. این کار به قدری مخفیانه انجام میشد که هیچ کس از این ویژگی، تا زمانی که اولین ها یپاور سایت هاگ ما را مورد اصابت قرار دادند خبر نداشت.
افروز، با اشاره به ابتکاری که این شهید به خرج داد تا رادارها از نابود شدن توسط رادارزن های دشمن نجات یابد اشاره می‌کند: وقتی که در منطقه جنوب، سایت های‌پاور ما را هدف قرار دادند، شهید ستاری به سرعت به دنبال مطالعه برای حل این مشکل رفت. ایشان دلیل این موضوع را دریافت و به این نتیجه رسید که از آ نجایی‌که امواج رادار، به صورت پیوسته به طرف هواپیما می رفت و سایت هاگ برای هدف قرار دادن روی هواپیما قفل می کرد؛ هواپیمای دشمن با سیستمی که داشت، موشک را دقیقا داخل قیف امواج قرار می‌داد. بدین ترتیب، موشک با گرفتن دنباله موج، مستقیما، به رادار های پاور ما اصابت میکرد.
وی، با اشاره به این که با ابتکار شهید ستاری سیستم‌های راداری ما اعم از رادارهای مادر و رادارهای ثابت یا متحرک، از نابود شدن نجات پیدا کردند، ادامه میدهد: این موضوع را آمریکایی‌ها نگفته بودند و حتی فکر نمی کردند چنین اتفاقی بیفتد. زیرا وارد این مراحل نشده بودند. اما برای حل این مشکل، با ابتکار شهید ستاری در سایت های راداری ما کلیدی نصب شد که امواج راداری را به صورت یکسره به هواپیمای دشمن نمی‌فرستاد بلکه این امواج توسط این کلید قطع و وصل میشد و به این ترتیب، رادارزن‌های دشمن ناکام ماندند.

منبع: پایگاه شهید ستاری

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱۵ آذر، ۱۳۹۷ ۹:۱۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *