«همیشه در خانه اش به روی مردم باز بود»

روزنامه جام جم نوشت: بعدازظهر پنجشنبه که مصادف بود با اولین روز ماه رمضان، خبر رسید که حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی از دیار خاک به دیار باقی رفت. سیدی که به معلم اخلاق شهرت داشت و همه آنهایی که او را می‌شناسند، نقل قول می‌کنند که در خانه‌اش روی همه مردم باز بود و زنده‌یاد حاج‌آقا طباطبایی تلاش می‌کرد به اندازه وسع خود گره از کار نیازمندان باز کند.
او گوش شنوایی داشت برای آنهایی که مشکل نان نداشتند اما شرایط برایشان دشوار بود و روزگارشان بسختی میگذشت. این معلم اخلاق معمولا همه را به صبر توام با عدالت و انصاف دعوت میکرد، همین منش اخلاقی باعث شده بود هر زمان به تلویزیون دعوت میشد و در گفت وگو و مباحثه ای شرکت میکرد، با طمانینه صحبت میکرد و مردم را به دینداری توصیه کرده و گاهی نیز وقتی درباره رحمانیت پروردگار سخن میگفت، اشکش جاری میشد. شاید همین دلدادگی باعث شد تا در اولین جمعه ماه رمضان به خاک سپرده شود و در چنین روز مبارکی دعوت حق را اجابت کند. با حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی که از دوستان نزدیک او بود هم صحبت شدیم تا درباره ویژگیهای حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی برایمان بگوید.

زنده یاد حجت الاسلام طباطبایی به مردمداری شهرت داشتند، از این ویژگی ایشان برایمان بگویید؟

ایشان جزو رجل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی بودند. حدود 38 سال با این مرد بزرگوار دوست بودم. مهمترین ویژگی ایشان وجهه مردمی او بود. در خانه ایشان در تمام شبانه روز روی مردم باز بود و همه ایشان را در دل و جان خود احساس میکردند. هرگز مانعی بین خودش و مردم ایجاد نکرد و علنا گلایه میکرد از روحانیونی که با مردم مراوده درستی نداشته و خدمتگزار مردم نیستند. ایشان غمخوار مردم بود. به مستمندان و یتیمان بشدت رسیدگی میکرد و با حوصله بینظیر پای صحبت همه آنهایی که به خانه اش میآمدند، می نشست و در حد توانش مشکلات مردم را حل و فصل می کرد. حاج آقا با رفتاری حکیمانه خودش را در بازیهای سیاسی اسیر نکرد و تابع قضایای متغیر سیاسی نبود. همیشه آنچه مصلحت اسلام، نظام و مردم بود را با کمال شجاعت بیان میکرد. سرسپرده جریانهای سیاسی نبود و به ناحق کسی را نمیکوبید و یا کسی را بزرگ نمیکرد. هرگز وارد تونلهای سیاه سیاسی که خطی مبهم داشتند، نشد.

حتی زمانی که نماینده مجلس بودند نیز از همین رویه استفاده میکردند؟

بله! در آن دوران هم بسیار آزاده بود. برخی از سیاسیون به محض اینکه پست سیاسی میگیرند اولین چیزی را که قربانی میکنند، آزادگی است! اما ایشان نه عزت نفسش را از دست داد و نه آدم بیاختیاری شد.

ایشان به عنوان معلم اخلاق نیز بین مردم شهرت داشتند، چه خصلتهایی باعث شد مردم به زنده یاد طباطبایی این صفت را بدهند؟

مردمی بودن است که انسان را محبوب میکند. ایشان بدون هیچ چشمداشتی و ایجاد موقعیتهایی به نفع شخص خودش، با مردم همراهی میکرد و همین باعث شد به عنوان اسطوره اخلاق بین مردم به شهرت برسد. از نظر سیاسی ایشان بسیار فهیم و نکته سنج بود. همه جریانهای سیاسی را میشناخت و به مبدا و مقصد همه آنها واقف بود، اما آنقدر روح بزرگ و والامقامی داشت که هم پدر اخلاقی عموم مردم و هم معلم اخلاق سیاستمداران محسوب میشد. از همه جناحهای سیاسی در اطراف ایشان آدمهایی حضور داشتند، اما او آنقدر بر نفس خود مسلط بود که خودش را فدای یک سلیقه نمی کرد. این نشان از زیرکی و حکمت مرحوم طباطبایی داشت.

میگویند رقیق القلبی باعث میشود اشک آدمها زود روان شود، ما چندین بار اشک ریختن ایشان را در برنامه های تلویزیونی دیدیم ….

بله! وقتی اشک ایشان جاری میشد مسئولان و سیاستمداران کشور را از اختلاف برحذر میداشت.
ایشان بشدت مخالف ایجاد اختلاف بین مردم و سیاستمداران بود. نمیخواست حق را به جانب کسی بدهد فقط به مردم توصیه میکرد در کنار هم بمانند و حرف یکدیگر را درک کنند. گفتمان سیاسی داشته باشند و یکدیگر را تحمل کنند تا خدای نکرده دشمن بر کشور مسلط نشود. حجت الاسلام طباطبایی همیشه در شرایط حساس حرف حق را میزد و از هیچ تهدیدی ابایی نداشت و برای گفتن حرف حق از این نمیترسید که نکند موقعیتش را از دست بدهد.

منبع: روزنامه جام جم، شنبه 1397/2/29

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۸:۴۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *