پسر محسن رضایی در کنترل سازمان سیا/ خاتمی به رهبرى گفته‌ که با این وضع، ریاست‌جمهورى هیچ جاذبه‌اى برایم ندارد!

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 20 تیر 1377

براى افتتاح کنگره یازدهم هفته وحدت، به مرکز همایش‌هاى بین‌المللى صداوسیما رفتم. حدود 70 نفر از شخصیت‌هاى اسلامى و سیاسى خارجی و جمع زیادى از بزرگان داخلى بودند. آقاى [محمد] واعظ‌زاده [خراسانی]، رییس مجمع تقریب مذاهب، خیرمقدم گفت و گزارش برنامه را داد و از من نیز تجلیل‌کرد. سخنرانى‌کوتاهى در مورد واقع‌بینانه بودن و مطابق با فطرت بودن معارف اسلام ایراد کردم و رشد کمى و رو به کمال تعداد مسلمین را که امروز حدود یک ونیم میلیارد – 25 درصد جمعیت جهان- است و توجه به نیازهاى اساسى و منافع اکثریت مردم را عامل مقبولیت اسلام معرفى نمودم. عنوان کنگره ویژگى‌هاى اسلام است و یک ویژگى را گفتم و از سیاست موذیانه آمریکا و اسراییل و غرب علیه مسلمانان، انتقاد کردم.
به دفترم رفتم. بلافاصله جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] شروع شد. متن سیاست‌هاى کلى راجع به اطلاع‌رسانى و اینترنت را در سه بند براى ارجاع به رهبرى تصویب کردیم. آقای محسن رضایى، [دبیر مجمع]، بعد از جلسه آمد. از پناهندگى پسرش به آمریکا، خیلى ناراحت و کلافه است. از طریق یکى از بستگانش که با احمد، مشترکا آموزشگاهى داشته‌اند، به احمد نزدیک شده، او را خریده و هر دو نفر را به آمریکا برده‌اند و اکنون در کنترل سیا [= سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا] هستند. گفت، پس از تکمیل مدارک، اعلان مى‌کنیم.

عصر، جمعى از علماى اهل سنت سیستان و بلوچستان آمدند. آقای [سید مجتبی] حسینى، نماینده ولى‌فقیه در امور اهل سنت [استان سیستان و بلوچستان]، گزارش اُردوى وحدت را داد و از همکارى اهل‌سنت گفت. من هم درباره وحدت و حُسن اداره اختلاف‌نظرها که غیرقابل اجتناب است، صحبت‌کردم و از اهل سنت و علمایشان به خاطر وفادارى و به خصوص در مناطق مرزى، قدردانى نمودم.
آقایان [محمدرضا] یزدان‌پناه، [مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش] و [دادخدا] برکم از جزیره کیش آمدند. از تصمیم برکنارى آقاى یزدان‌پناه گله داشتند و آن را نتیجه مخالفت با توسعه دبیرخانه مناطق آزاد مى‌دانستند که آقاى [مرتضی] الویرى، [دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی] را عصبانى کرده است؛ انتظار دارند که من مانع بشوم.
شب با سران قوا، میهمان آقاى [محمد] یزدى، [رییس قوه فضاییه] بودیم. آقاى یزدى، درباره کیفیت پیگیرى مسأله ثروت‌هاى بادآورده را که رهبرى، اخیرا تجدید مطلع کرده‌اند، مشورت کرد. آقاى ناطق [نوری، رییس مجلس] گفت، همان روزهاى اول در مشهد با رهبرى صحبت‌کرده و ضررهاى این اقدام، منجمله از بین‌رفتن امنیت اقتصادى را تذکر داده و مشکلاتى که براى دولت جدید درست مى‌کند، ولى رهبرى نپذیرفته‌اند و گفته‌اند، در سخنرانى عمومى جواب مى‌دهند که دادند که این سخنرانى، جواب اظهارات او در جمع قضات هم بود.
آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] هم از مشکلات پیش‌آمده براى اقتصاد و دولت گفت. آقاى یزدى گفت، پس از اعلان در نمازجمعه و جراید و صداوسیما در سال گذشته، حدود 80 پرونده در این‌باره با گزارش‌ها و شکایات مردم تشکیل و به دادگاه ارسال شده است، ولى فقط پنج مورد آن قابل پیگیرى بود که آنها هم به جایى نرسیده و اخیرا جلسه‌اى در دفتر رهبرى بود که به آقاى [غلامحسین] رهبرپور، رییس دادگاه انقلاب [اسلامی تهران]، گفته‌اند که این اقدامات براى کشور و شخصیت رهبرى، مضر است.
من هم در همین زمینه صحبت کردم. قرار شد، دستگاه قضا، بدون تبلیغات، اقدامات قانونى را ادامه دهد و در مواردی که ثروت‌هاى کلان، بدون اشکال قانونى به وجود آمده، از طریق مالیات که خود راه قانونى دیگرى است، اقدام شود.
آقاى یزدى گفتند، تقاضاى عفو آقاى [مرتضی] فیروزى، [سردبیر روزنامه تهران‌تایمز] را از رهبرى کرده و قرار شده براى سنگسار هم فکرى شود. در مورد پرونده و محاکمه شهردار صحبت شد. آقاى یزدى گفت، دخالتى ندارد و نظر قاضى ملاک است. آقاى ناطق از آقاى خاتمى، خواست که در مورد وزیرکشور جدید، قبلاً با مجلس هماهنگى کنند؛ آقاى خاتمى نپذیرفت. در مراجعت به خانه، آقاى خاتمى در ماشین من سوار شد و در مسیر مذاکره داشتیم. در مورد مذاکراتش با رهبرى در مورد آمریکا گفت، نظرم را مبنى بر موافقت با مذاکره و رابطه با آمریکا گفتم، با تصریح به اینکه در عمل با سیاست رهبرى عمل مى‌کنم و اجازه گرفتم، در حد اظهارات فعلى، امکان مانور داشته باشیم.
در مورد وزارت کشور، با وزارت آقاى [سیدمحمد موسوی] خویینی ها، مخالفت شده. خود آقاى موسوى هم موافق نیست و خواستار تغییر وزیر اطلاعات و هماهنگ بودن وزیرکشور شده است. به رهبرى گفته‌ که با این وضع، ریاست‌جمهورى هیچ جاذبه‌اى برایم ندارد. بنا دارد در جلسه آینده از رهبرى بخواهد که با تعویض وزارت اطلاعات و معرفى وزیر کشور مناسب فکر خود و هماهنگ با خودش، موافقت کنند. گفت، بنا ندارند با مجلس هماهنگ کنند؛ ولو چند بار وزیر پیشنهادى رد شود. آقاى [علی] شمخانى را هم براى وزارت کشور مناسب نمى‌داند و مى‌گوید، در جریان استیضاح آقاى [عبدالله] نورى، معاونان وزارت دفاع، علیه آقاى نورى فعالیت کرده‌اند و صمیمیت لازم را با ایشان ندارد. گفت، مایل نیست کسى را معرفى کند که خط چپى‌هاى تندرو را در مقابل کارگزاران [سازندگی]، در دولت تقویت کند. معتقد است، وزارت اطلاعات علیه اوکار مى‌کند.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۱ تیر، ۱۴۰۰ ۸:۱۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *