گفتگو با فرمانده تیپی که 9 شهید مدافع حرم تقدیم کرده!

ایران در تجهیزات و دستگاه‌های زرهی یک سروگردن از کشورهای منطقه بالاتر است
اول صبح و حضور در یک مقر نظامی و جاده‌ای که شهدای مدافع حرم در آن به استقبال آمده‌اند، دریساوی، غوابش، کجباف، مختاربند و عراقی و… اینجا قرارگاه مردانی است که دنیا را محل آرام و قرار نمی‌دانند و انس را در خلوت کبریایی و رزق را نزد پروردگار خویش می‌جویند.
اینجا یک موقعیت همیشه عملیاتی است حتی در زمان صلح، چرا که پاسدار اقتدار این سرزمین عزیز این شیران شرزه‌اند.
«تیپ زرهی حضرت حجت» خیلی پیشتر از این‌ها مصداق تکیه بر توان داخلی، مدیریت جهادی و مجری اقتصاد مقاومتی بود، همان زمان که با مهندسی معکوس به جنگ با محدودیت ادوات رفت و جبهه مقاومت اسلامی را در جنوب و غرب پشتیبانی کرد.
اکنون که قریب به 30 سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد تیپ زرهی حضرت حجت نیروی زمینی سپاه مقتدرانه‌تر و مجهزتر از دیروز، سرفراز و راست قامت در صف اول دفاع از این مرز و بوم ایستاده و چونان خاری در چشم دشمنان است ان شاء الله.
اما این روزها فرماندهی تیپ زرهی حضرت حجت نیروی زمینی سپاه در خوزستان را رزمنده‌ای از دوران دفاع مقدس بر عهده گرفته، «سرهنگ پاسدار عبدالعلی صفری»، فرمانده موقر، متین و آرامی که از خطه شمال مهمان خاک تفتیده جنوب شده است. آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی روزنامه کیهان با سردار صفری است:

از تاریخچه تیپ زرهی حضرت حجت برایمان بگویید.

سازمان سپاه در بدو تشکیل به صورت تیپ و لشکر نبود و در هر عرصه‌ای که انقلاب اسلامی نیاز داشت وارد میدان می‌شد.بعد از انقلاب اسلامی کشور خیلی به دنبال تشکیلات نظامی نبود اما پس از تهدیدهایی که در مرز کشور انجام شد بچه‌های سپاه و نیروهای مردمی به دفاع از مرزها شتافتند و این نیاز احساس شد که ساز و کار نظامی مشخصی مبتنی بر اصول جنگ تشکیل شود؛ به همین خاطر ابتدا گروهان‌ها، گردان‌ها و در نهایت پس از عملیات آزادسازی خرمشهر سازمان سپاه به صورت تیپ درآمد. دو سال بعد از دلِ این مجموعه‌ها لشکرها شکل گرفتند و سازمان سپاه توسعه پیدا کرد.
دو تیپ 51 و 72 محرم در خوزستان فعالیت می‌کردند که در دوران مختلف با یکدیگر ادغام شدند و لشکر 7 ولی‌عصر(عج) را تشکیل دادند. تیپ یکم یا تیپ زرهی یکی از تیپ‌های این لشکر بود؛ با توسعه سپاه و تغییرات سازمانی از سال 84 به بعد تیپ زرهی حضرت حجت از مجموعه لشکر 7 جدا شد و به عنوان یک تیپ مستقل زیر نظر نیروی زمینی مشغول فعالیت است.
اولین فرمانده تیپ زرهی حضرت حجت سردار خادم سیدالشهداء بودند و سردار شاهوارپور معاون هماهنگ‌کننده تیپ، سردار علی پور فرمانده تیپ و سردار یوسفی نیز در این تیپ ایفای نقش نمودند.
برگ زرینی که در دفتر فعالیت‌های این تیپ به ثبت رسیده حضور سرداران بزرگی است که امروز در نزد پروردگار عندربهم یرزقون‌اند که از آن جمله 9 شهید بزرگوار می‌توان به سردار شهید جانمحمد علی پور، شهید هادی کجباف، شهید حسونی زاده، شهید زهیری، شهید دریساوری و شهید غوابش اشاره کرد.
سردار شهید مدافع حرم «جانمحمد علی‌پور» یکی از اولین افرادی بود که در هسته زرهی خوزستان حضور داشت و فردی متخصص و باسواد در این زمینه بود که از ایشان بیش از 20 جلد کتاب آموزشی به جا مانده است. آخرین مسئولیت‌شان هم ریاست ستاد تیپ بود که پس از بازنشستگی به دفاع از حرم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها رفت و توسط داعش به شهادت رسید.

اهم فعالیت تیپ زرهی حضرت حجت(عج) همین بومی سازی تجهیزات است؟

بله، در حال حاضر مدرن‌ترین و به‌روز‌ترین تجهیزات دنیا در دست ماست و ما توانستیم با تکیه بر دانش بومی خودمان و با به کارگیری نیروهای جوان و برومند ایران اسلامی چنین تجهیزاتی به دست بیاوریم این در حالی است که کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تجهیزات نظامی شان را از اَبَرقدرت‌ها خریداری می‌کنند که این کار به سود آمریکایی‌ها تمام خواهد شد.

محصول منحصر بفردی از سوی تیپ زرهی حضرت حجت(عج) طراحی و ارایه شده است؟

در نیروی زمینی سپاه مجموعه‌ای به نام جهاد خودکفایی وجود دارد که در آن ایده‌های مجموعه‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنند و درخصوص عملی شدن آنها تحقیقات لازم را انجام می‌دهند. تجهیزاتی که در حال حاضر از آنها برخوردار هستیم محصول این یگان هستند و تیپ زرهی حضرت حجت به تنهایی محصولی تهیه و تولید نمی‌کند.

نظام مقدس جمهوری اسلامی در شرایط فعلی از چه نوع آمادگی دفاعی برخوردار است؟ باتوجه به هم مرز بودن استان خوزستان با کشور عراق که از خطر داعش برخوردار است، آیا تیپ زرهی حضرت حجت(عج) توان کافی برای مقابله با دشمن در مرزها را دارد؟

از نظر قدرت دفاعی تمام نیروهای مسلح و تیپ زرهی حضرت حجت(عج) که در منطقه جنوب مستقر است از نظر امکانات نظامی از تسلیحات بروز دنیا برخوردار است. به جرأت می‌توان گفت که تجهیزات و دستگاه‌های زرهی که ما از آنها برخوردار هستیم در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و منطقه وجود ندارد.
در بخش موشکی نیز ما جزو کشورهای تراز اول دنیا هستیم. در زمینه دفاع هوایی هم همین طور است. برخورداری از تجهیزات ردیابی و کشف هدف در ایران باعث شده که ما جزو کشورهای دارای رتبه در این زمینه باشیم. در مجموع می‌توان گفت که نیروهای مسلح از آمادگی دفاعی خوبی برخوردار هستند و راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی راهبرد بازدارندگی است به این معنا که قدرت دفاعی ما در سطحی است که هیچ کس جرأت تعرض و حمله به مرزهای ما را نخواهد داشت. ما معمولا از خارج از مرزها با دشمن وارد می‌شویم؛ برای مثال در منطقه جنوب شرق از فاصله بیش از 30 کیلومتری با دشمن درگیر می‌شویم یعنی 30 کیلومتر قبل از اینکه به مرزهای ما برسند مورد هدف قرار می‌گیرند و منهدم می‌شوند.

اگر امکان دارد از فرماندهان تیپ زرهی حضرت حجت(عج) از ابتدا تاکنون یادی کنید.
اگر‌اشتباه نکنم اولین فرمانده سردار احمد خادم سید الشهدا بودند که در حال حاضر فرمانده قرارگاه کربلا هستند، سردار شیخ رباط و سردار معین پور (جانشین سپاه حضرت ولیعصر(عج) استان خوزستان) از دیگر فرماندهان تیپ بودند، بعد از ایشان سردار علیپور بودند که در حال حاضر مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هستند بعد از این بزرگوار سردار یوسفی بودند و در حال حاضر هم بنده در خدمت عزیزان هستم.

گویا تیپ زرهی حضرت حجت(عج) در جبهه دفاع از حرم آل الله نیز پرچمدار بوده است؟

بله، 9 شهید مدافع حرم اهل بیت از نیروهای تیپ زرهی حضرت حجت(عج) و از سرداران و تکاوران ما بودند. از جمله هادی کجباف، فرشاد حسونی زاده، حمید مختاربند، محمد ظهیری، جبار دریساوی، کریم اصل غوابش، جبار عراقی و جان محمد علیپور و…

خاطره‌ای از دوران فعالیت خود در این تیپ دارید؟

بهترین خاطره ام مربوط به زمانی است که معاونت اسبق عملیات نیروی زمینی سپاه با من تماس گرفتند و اظهار داشتند: «از میان تیپ‌های زرهی سپاه تیپ حضرت حجت یکی از آماده‌ترین و مقتدرترین تیپ‌های عملیاتی است» و همین باعث مسرت و غرور و قوت قلب ما شد و الحق علیرغم شرایط آب و هوایی خوزستان و استقرار تیپ در این منطقه نیروهای جوان و پای کاری داریم که سختی‌ها را به جان خود می‌خرند.

منبع: روزنامه کیهان، شماره 21773، دوشنبه 1396/8/29

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۶ ۵:۰۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *