امام خمینی: بروید از بنی صدر اطاعت کنید!

بنی صدر در دوران ریاست جمهوری قبل از عدم کفایت و عزل از این مقام، جانشین فرمانده کل قوا هم بود و نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران زیرنظر او اداره می شد. محسن رفیق دوست در این دوران از فرماندهان سپاه بود و با بنی صدر اختلافاتی داشتند. رفیق دوست در کتاب خاطراتش، برای تاریخ می گویم، خاطره ای از تاکید امام بر اطاعت نیروهای مسلح و سپاه از بنی صدر در این دوران بیان می کند که شنیدنی است:
از وقتی ایشان [بنی صدر] جانشین فرمانده کل قوا شد، با او مشکل پیدا کردیم. چون واقعا سپاه را قبول نداشت. ما مرتب با شورای فرماندهی، خدمت امام می رفتیم. هر چه از بنی صدر به ایشان می گفتیم، می گفتند: «بروید از ایشان اطاعت کنید.» حتی یک بار آقای ابراهیم محمدزاده به امام گفت: «آقا اصلا این بنی صدر مسلمان نیست.»
امام فرمود: «ایشان سید ابوالحسن بنی صدر و اولاد پیغمبر است. اگر نتوانستید ثابت کنید، باید همین جا شلاق بخورید.»
آن گذشت. ما با برادرمان، محسن رضایی، مشورت کردیم و یک نفر نفوذی در دفتر بنی صدر قرار دادیم. بعد از مدتی، ایشان با پانزده صفحه گزارش آمد. گزارش از جلسه ای بود که بنی صدر، احمد سلامتیان، سودابه سدیفی و مسئولان روزنامه انقلاب اسلامی در آن شرکت داشتند. موضوع جلسه این بود: «چگونه قداست امام را در میان مردم بشکنیم.» جمع بندی آن ها این بود: «فعلا راجع به ایشان نمی شود کاری کرد. راجع به آقای منتظری هم نمی شود. بیاییم از آقای بهشتی و خامنه ای و هاشمی شروع کنیم. در صفحه آخر روزنامه انقلاب اسلامی یک ستون باز کنیم و به عنوان انتقاد مردم از مسئولان، خودمان به روزنامه نامه بنویسیم و از آنها انتقاد کنیم. کم کم برسیم به آقای منتظری و بعد امام.»
موقعی این گزارش به دست ما رسید، که پانزده روزی از چاپ این مطالب در روزنامه انقلاب اسلامی می گذشت. من و آقا محسن، خوشحال و سر حال، این پانزده صفحه را برداشتیم و خدمت امام بردیم. ایشان عینکشان را عوض کردند و همه را خواندند. گذاشتند زیر پتویشان و گفتند: «بروید و از ایشان اطاعت کنید.»

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۵ دی، ۱۳۹۷ ۷:۵۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *