«امریکایی ها تسخیر سفارت خود را پیش بینی کرده بودند»

آنچه می خوانید بخشی از گفتگوی حسین شیخ الاسلام، از دانشجوهای پیرو خط امام و حاضر در اشغال سفارت آمریکاست که با روزنامه ایران مصاحبه کرده است:

54 گروگان در اختیار ما بودند حتی خونی از دماغ هیچ کدام‌شان نریخت. حال آنکه اگر عملیات طبس انجام می‌شد، بی شک کشته‌های زیادی از دو طرف برجا می‌ماند. ما اشتباه نکردیم. این امریکایی‌ها بودند که اشتباه کردند. کما اینکه اگر شاه را به امریکا راه نمی‌دادند، این مسائل اتفاق نمی‌افتاد. ما خواهان تحویل و محاکمه شاهی بودیم که با قانون کاپیتولاسیون مردم ایران را در جایگاه پایین‌تر از نظامیان امریکایی قرار داده بود.
امریکایی‌ها می‌دانستند که می‌خواهند چه بکنند. برای همین قبل از پذیرش شاه نماینده‌ای برای اطلاع دادن تصمیم‌شان به وزیر خارجه وقت ایران فرستادند. مرحوم ابراهیم یزدی عصبانی شده بودند و گفته بودند که عکس‌العمل مردم ایران به این مسأله غیرقابل پیش‌بینی است. ایشان نامه رسمی به سفارت می‌فرستد که این کار اشتباه است و اگر اتفاقی بیفتد، مسئولیتش با خودتان است. بعداً در اسناد مشخص شد که خود سفارت امریکا اشغال سفارت را پیش‌بینی کرده بود. اما حالا چه انگیزه‌ای داشتند که علی رغم همه هشدار‌ها شاه را پذیرفتند ما نمی‌دانیم.

بعضی دانشجویان حالا پس از سال‌ها معتقدند که دانشجویان باید دو روز می‌ماندند و بعد خارج می‌شدند…

این وارونه‌نمایی و بی انصافی است. دانشجویان از اول قرار داشتند که دو یا سه روز بمانند تا خواسته‌شان برآورده شود و بعد هم ببینند نظر امام (ره) درباره اقدام‌شان چیست اگر امام پشتیبانی نکردند، از سفارت خارج شوند و اگر حمایت کردند بمانند. دلیل هم مخالفت امام با اشغال سفارت به دست دانشجویان توده‌ای بود که چند ماه قبل از اقدام دانشجویان خط امام رخ داده بود. زیرا امام نمی‌خواست که رابطه ما با یک کشور را کشور ثالثی تعریف کند. اما این بار امام دیدند که این دانشجویان به هیچ گروه سیاسی که مورد حمایت کشورهای خارجی باشند مثل توده‌ای‌ها و… وابسته نیستند و مستقل و انقلابی‌اند از طریق مرحوم احمدآقا حمایت‌شان را اعلام کردند. اینکه بگوییم ماندن اشتباه بوده، قلب واقعیت است و شانه خالی کردن از مسئولیت یک تصمیم جمعی.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۸ ۴:۴۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *