انتقادات تند رهبری از دولت خاتمی بخاطر شرایط بد اقتصادی و فرهنگی و … در یک جلسه خصوصی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳ شهریور ۱۳۷۸

اعضای شورای مرکزی جمعیت ایثارگران آمدند. آقای [حسین] فدایی، گزارشی داد و خواست، در مورد مسایل مهم کشور، از جمله وضع اختلافات و کینه‌توزی‌ها و خطر حاکم‌ شدن نیروهای ضدارزشی صحبت کنم. من از کم‌ شدن روحیه ایثار و رشد روحیه خودخواهی و منافع باندی و ضرورت تقویت روحیه ایثار که موتور اصلی انقلاب است و لزوم توجه به نیازهای مردم و پرهیز از سختگیری و خشکی گفتم. از امکان شرکت در انتخابات مجلس [ششم] سئوال‌ کردند، با تأکید برضرورت حضور بیشتر من در صحنه که همان جواب معمولی‌ام را شنیدند. خواستار مصاحبه با روزنامه جوان شدند که گفتم، در نوبت باشد. آقای [داود] دانش‌ جعفری، [نماینده تهران]، متن سخنان انتقادی خود در جلسه مجلس و دولت را آورده بود.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و گزارشی از ملاقات مثبت دولت با رهبری داد و گفت، صحبت‌های پخش‌ نشده رهبری، خیلی تند و تلخ بود. اینها که پخش شد را اول گفتند و سپس گفتند که مطالبی هم دارند که برای انتشار نیست، تذکرات مهمی است: ۱- وضع اقتصادی کشور را نگران ‌کننده خواندند و ناشی از کم‌کاری دولت و گفتند، در گذشته هم مکررا وضع ارزی بدتر از این بوده، ولی دولتها نگذاشته‌اند، وضع این‌گونه شود و نمونه را اجرای برنامه ساخت ۷۰ سد در دولت (سازندگی)، با همه مشکلات بعد از جنگ مطرح‌ کرده‌اند. به وزارت ارشاد، به خاطر سیاست‌های فرهنگی ضدارزشی اعتراض‌کرده‌اند و اینکه او گفته است که وزیر ارشاد «اسلامی» نیست‌ که آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، این گفته را انکار کرده و رهبری گفته‌اند، اگر نگفته‌اید، عملتان همین است.
به [آقای عیسی‌کلانتری]، وزیرکشاورزی، به خاطر واردات زیاد مواد غذایی اعتراض کرده‌اند و به [آقایان مصطفی معین و مسعود پزشکیان]، وزرای علوم و بهداشت، به خاطر وضع مدیریت دانشگاه‌ها و وضع نامناسب دانشجوها و نیز ازکل دولت، به خاطر از دست‌ دادن اولویت‌های سیاست انقلاب و بزرگ‌ کردن مسایلی از قبیل قتل‌های اخیر و نیز مطبوعات و خواسته‌اند که اقتصاد را در اولویت قرار دهند. گویا آقای ‌خاتمی، [رییس‌ جمهور] خیلی ناراحت شده و عصر هم در [جلسه هیأت] دولت، شرکت نکرد.

مشکلی در دولت به وجود آمده که پیشنهاد سازمان برنامه [و بودجه]، در مورد گران‌کردن قیمت انرژی در برنامه سوم را نپذیرفته‌اند و بخش مهمی از منابع برنامه از دست رفته است.

در خبرهای امروز بود که انفجار مهیبی در اطراف منزل ملاعمر، رهبر طالبان در قندهار افغانستان رخ داده که جمعی کشته و مجروح شده‌اند. امروز عصر، آقای رحیم صفوی، فرمانده سپاه، تلفنی خبر داد که گزارشی از افغانستان به سپاه رسیده که ملاعمر در جای دیگر کشته شده؛ هنوز این خبر تأیید نشده است.

آقای سیدمحسن طباطبایی، دایی عفت، فوت ‌کرد. عفت برای مراسم دفن به قم رفته بود و شب آمد.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۳ شهریور، ۱۴۰۱ ۵:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *