دیدگاه فرمانده وقت سپاه درباره جناح چپ: «مشغول توطئه است که بر سر سپاه، همان سرنوشت وزارت اطلاعات و ناجا را بیاورد.»

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ مرداد ۱۳۷۸

بعد از صبحانه و کمی ورزش و قدم زدن در ساحل سد، به دفترم رفتم. ساعت یازده، آقایان [علیرضا] محجوب و … از خانه کارگر آمدند. برای شرکت در انتخابات مجلس [ششم] اصرار نمودند و مدعی‌اند که غیر از من کسی نیست که بتواند انسجام مجلس و در نتیجه آرامش کشور را حفظ کند. این ادعا را قبول نکردم و قول بررسی دادم. مشورت کردند، درباره موضع خانه کارگر و حزب جدید التأسیس کار در انتخابات مجلس و گزارشی دادند، از اختلافات وسیع و شدید بین اعضای به اصطلاح ائتلاف خط امام که پیچیده گردیده است. آقای [مهدی] کروبی، جلسات‌ شان را برای ائتلاف در انتخابات اداره می‌کند. گفتند، در گذشته فشار زیادی روی آقای [غلامحسین] کرباسچی داشتند و امروز همان فشار را روی آقای [حسین] مرعشی دارند که نماینده [حزب] کارگزاران در این مجموعه است.

آقایان دکتر [محمدعلی] نجفی و دکتر [مسعود] نیلی از سازمان برنامه و بودجه آمدند. توضیحاتی درباره مسایل مهم برنامه سوم دادند که با هدف رشد مناسب در سرمایه‌گذاری و تولید و ایجاد اشتغال و کم کردن از تورم و … تنظیم شده است؛ با وضع موجود فضای تند سیاسی و بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاری، واقع‌بینانه نیست. پیشنهادی که برای بالابردن قیمت انرژی دارند، بعید است پذیرفته شود. تذکراتی دادم؛ البته اگر شرایط مناسبی ایجاد شود، دور از دسترس نیست.

عصر آقای [امیر] تهرانی، از وزارت اطلاعات، همراه آقای هدایت (نام مستعار) که مسئول اقلیت یهودی و فراماسون‌هاست، آمدند. توضیحاتی درباره یهودیانی که ظاهرا اسلام را می‌پذیرند -جدیدالاسلام- داد؛ معتقد است، اکثریت قاطع اینها دروغ می‌گویند و تظاهر به اسلام‌شان برای منافع مادی یا سیاسی و … است. اسم چند خانواده بزرگ سرمایه‌دار و متشخص را برد و ادله‌ای هم ارایه ‌کرد و نیز در مورد ۱۳ یهودی متهم به جاسوسی، مطالبی گفت.

به اصرار آقای خاتمی، [رییس‌ جمهور]، در جلسه شورای عالی امنیت ملی، برای بررسی تهدیدهای آمریکا شرکت کردم؛ ولی صحبت ۱۳ یهودی متهم به جاسوسی و مسایل کوی دانشگاه و گزارش کمیته تحقیق، همه وقت را گرفت. آقایان خاتمی و عباد [=علی ربیعی]، از برخورد منفی جناح راست، بخصوص ائمه‌ جمعه و آقای [احمد] جنتی، با گزارش ناراحت‌اند.

بعضی‌ها از عدم تعمیر خرابی‌های کوی دانشگاه، اظهار نگرانی‌ کردند و آن را توطئه‌ای از سوی وزارت علوم و …. برای زمینه‌سازی تحرکات دیگر دانشجویان در ماه مهر معرفی نمودند و نیز [آقای رحیم صفوی]، فرمانده سپاه گفت که اطلاع دارد، جناح چپ مشغول توطئه است، برای اینکه بر سر سپاه، همان سرنوشت وزارت اطلاعات و ناجا را بیاورد و مشخصا از افرادی مثل [سعید] حجاریان و [غلامرضا] ظریفیان، مشاور رییس‌جمهور و معاون وزیر علوم نام برد.

آقای خاتمی، متقابلا گفتند که به ایشان اطلاعاتی رسیده که جناح راست، برنامه‌هایی در جهت عکس آن دارد. قرار شد، دبیرخانه [شورای عالی امنیت ملی]، برای پیشگیری از آشوب در هنگام شروع سال تحصیلی جدید، پیگیری کند.

آقای [کمال] خرازی، از آقای [عباس] سلیمی‌نمین، مسئول روزنامه تهران‌تایمز شکایت کرد که خبر پیام آمریکا توسط عمان را پخش کرده است. قرار است، مورد تعقیب قرار گیرد. با محسن، [سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام]، در مورد تکذیب ادعای کذب روزنامه‌های اسراییلی، در خصوص تماس با دفتر من، برای سرنوشت ۱۳ یهودی جاسوس، صحبت کردم.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۳۰ مرداد، ۱۴۰۱ ۵:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *