تئوری شخصیت چیست؟

از زمان ارسطو تا زیگموند فروید و آبراهام مازلو، مفاهیم و نظریات بی­شماری برای درک شخصیت مطرح شده است. این نوابغ و سایر نخبگان در طول تاریخ به دنبال کشف پاسخ پرسش­هایی نظیر تعریف شخصیت و علت تفاوت­های شخصیتی، شامل خصوصیاتی که باعث عملکرد یا مقاومت بیشتر یا کم­تر افراد می­شود، بودند.

درحالی­که بعضی از نظریات از رده خارج شده است، هنوز هم تحقیق روی بعضی از آن­ها ادامه دارد. برخی نظرات مکمل و بعضی متمم یکدیگرند. کافی است یک نگاه به تعدادی ایده­ی اصلی، از گذشته تا به امروز، در روان­شناسی شخصیت بیندازید تا ببینید از چند منظر می­توان درمورد این مبحث پیچیده فکر و گفتگو کرد.

نظریه­پردازانی که از فروید الهام گرفته­اند روی چند عامل پیشنهادی مختلف در شکل­گیری شخصیت تاکید می­کنند. مثلا، نئوفرویدی­ها (کسانی از قبیل یونگ، آلفرد آدلر و کارن هورنای) تاکید فروید روی تکانه­های جنسی و پرخاشگر را به چالش کشیدند و بیشتر روی عوامل اجتماعی و فرهنگی تمرکز کردند.

Courage man jump through the gap between hill ,Business concept idea

تئوری­های انسان دوستانه یا اومانیستی: شخصیت و پتانسیل انسان

تمرکز روان­شناسی اومانیستی، که در اواسط قرن 20 توسط اشخاصی مانند آبراهام مازلو و کارل راجرز ایجاد شد، روی فرد و خصوصیات مثبت او (شامل انگیزه برای رسیدن به کمال) است.

هرم نیازهای مازلو بسیار معروف است. نیازهای ابتدایی مانند غذا و امنیت در انتهای هرم و نیاز به خودشکوفایی در راس آن قرار دارد. به باور مازلو، کسانی که به خودشکوفایی می­رسند (کمال مطلوب انسانی را فعال می­کنند)، وضعیتی از خود نشان می­دهند که مازلو آن را «سندرم شخصیت یکپارچه» می­نامد. به باور راجرز شخصیت سالم شخصیتی است که بین تصور فرد از خود و آن شخصیتی که باید باشد هماهنگی وجود دارد.

به باور مازلو فردی که به خودشکوفایی رسیده چه خصوصیاتی دارد؟

مازلو می­گوید ازجمله بارزترین خصوصیات فردی که به خودشکوفایی رسیده خلاقیت، احساس همدردی، واقع­بینی و علاقه به کمک به دیگران است. با این اوصاف، خودشکوفایی دستاوردی نادر است که به نقل از مازلو شخصیت­های تاریخی مانند لینکلن و انیشتین از نمونه افراد خودشکوفا هستند.

چه نقطه نظرات دیگری به روان­شناسی اومانیستی مربوط است؟

آرای روان­شناسان اومانیستی شباهت­هایی با روان­شناسان اگزیستنسیال (مانند ویکتور فرانکل) دارد. نظریه­پردازان هر دو رشته به ظرفیت افراد برای شکل دادن به زندگی خود علاقه­مندند. روان­شناسی اومانیستی منبع الهام روان­شناسان مثبت­گرا نیز قرار گرفت زیرا این دسته از روان­شناسان تمرکز خود را روی کشف نقاط قوت و استعداد شخصیت­ها می­گذارند.

اگر دچار مشکلات و اختلالات روانشناسی هستید، پیشنهاد می کنیم از مشاوره آنلاین روانشناسی وبسایت درمانکده استفاده کنید.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۹ ۷:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: تبلیغات در خاطره نگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *