راه های درمان واریس در زنان سال 1402

علائم واریس پا در زنان چیست ؟ راه های درمان واریس در زنان چه هستند ؟ واریس در خانم ها در انواع مختلفی شایع است، از جمله وریدهای ریز مویرگی، وریدهای برجسته کوچک، وریدهای واریسی طنابی در زنان بسیار شایع است که تقریبا خانم ها دو برابر مردان از واریس رنج می برند. نه تنها واریس پا، بلکه واریس لگن، واریس واژن و هموروئید از دلایل مهم مراجعه خانم ها به کلینیک واریس هستند.

علت واریس در زنان

واریس در زنان ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

بارداری: واریس در دوران بارداری یکی از شناخته شده ترین موارد واریس در زنان است. در دوران بارداری تغییرات هورمونی، افزایش وزن و بزرگ شدن شکم، یبوست از مهم ترین عواملی هستند که منجر به ایجاد یا تشدید رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی می شوند. معمولاً وریدهای عنکبوتی و واریس 3 تا 6 ماه پس از زایمان از بین می‌روند، اما با افزایش تعداد بارداری‌ها، هر بار رگ‌ها به طور نسبی ضعیف می‌شوند و احتمال واریس لگن، ناحیه تناسلی و پا دو برابر می‌شود.

هورمون‌ها: مانند بسیاری از مسائل مربوط به جنسی، هورمون ها نقش مهمی در ایجاد رگ های واریسی دارند.رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی به دلیل افزایش میزان پروژسترون ایجاد می شوند.پروژسترون هم در بدن زنان و هم در مردان تولید می شود اما میزان پروژسترون در بدن زنان بیشتر است. این هورمون دیواره رگ ها را شل می کند و از دست دادن قوام رگ ها باعث ایجاد رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی می شود. کم کاری تیروئید یکی دیگر از مشکلات نسبتا شایع هورمونی است که احتمال واریس را افزایش می دهد.

یائسگی: افزایش سن به خودی خود عامل شل شدن دیواره رگ ها و واریس است، اما در زنان همراه با این عامل، یائسگی نیز رخ می دهد و تغییرات هورمونی در این دوران باعث ایجاد واریس می شود. از سوی دیگر، هورمون درمانی که برای کاهش علائمی مانند گرگرفتگی و پیشگیری از پوکی استخوان استفاده می شود، رگ های واریسی را بدتر می کند.

نشستن یا ایستادن طولانی مدت یکی از عوامل ایجاد واریس در زنان است: بی تحرکی یا عدم تحرک در زنان بیشتر از مردان است و باعث واریس می شود.نشستن یا ایستادن هنگام آشپزی، شستن ظروف و کار در آشپزخانه کوچک از جمله کارهایی است که به دلیل عدم تحرک طولانی مدت می توان آن ها را عامل موثری در ایجاد واریس دانست. به همین دلیل به خانم ها توصیه می شود روزی چند بار به پاهای خود آسیب بزنند. استفاده از جوراب واریس برای جلوگیری از واریس در ساعاتی که ساکن هستید و حرکت نمی کنید خوب است.

پیشگیری از واریس در زنان

جدا از عواملی که زنان را مستعد ابتلا به واریس می‌کند، اقدامات ساده و پیگیری سریع درمان می‌تواند از ایجاد رگ‌های واریسی جلوگیری کرده و علائم واریس را بهبود بخشد.

  • در ساعاتی که فعالیت های کم حرکتی مانند آشپزی انجام می دهید، جوراب های واریس بپوشید.
  • کاهش وزن و پیروی از برنامه پیاده روی روزانه از اقدامات مهمی است که اثرات مثبتی بر سلامتی دارد.
  • بالا بردن پاهایتان چند بار در روز برای کاهش شدت واریس مفید است.
  • ورزش هایی را انجام دهید که به تقویت عضلات پا کمک می کند.
  • استفاده غیر خودسرانه از قرص های هورمونی

واریس پا

بررسی علل واریس در زنان

نتایج بسیاری از مطالعات نشان می دهد که زنان به دلیل وجود پروژسترون در بدنشان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به واریس هستند. هورمون پروژسترون هم در مردان و هم در زنان تولید می شود، اما میزان آن در زنان بیشتر از مردان است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که میزان پروژسترون در بدن زنان مبتلا به واریس بسیار بیشتر از سایر زنان است. وجود هورمون پروژسترون برای حفظ عملکرد اندام های مختلف و چرخه قاعدگی ضروری است و همچنین باعث شل شدن دیواره رگ ها می شود.

محققان معتقدند زمانی که این دیواره ها شل می شوند، رگ های کوچک این دریچه ها نیز شل می شوند و به دلیل ضعیف بودن رگ ها، به دو طرف رگ ها فشار وارد می شود. از آنجایی که غلظت هورمون پروژسترون در زنان بیشتر از مردان است، دانشمندان بر این باورند که پروژسترون حداقل یکی از دلایل شیوع واریس در زنان است.

عوامل زیر نیز زنان را بیشتر از مردان در برابر واریس آسیب پذیر می کند:

  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری
  • فشار مداومی که در دوران بارداری به ناحیه لگن وارد می شود و باعث افزایش فشار در سیاهرگ های لگن می شود. رگها در نتیجه این فشار
  • گسترش می یابند و خراب می شوند.
  • یائسگی عامل اصلی ایجاد واریس در زنان مسن است.

کلام آخر

وریدهای واریسی اگرچه خطر بزرگی نیستند، اما تجربه ناخوشایندی هستند. برای درمان واریس می توانید به بهترین دکتر واریس مراجعه فرمایید.

منبع: (drhendesi.com)

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۴۰۲ ۱۱:۵۹ ق.ظ

دسته بندی: تبلیغات در خاطره نگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *