تست زنی دشمن

حمید داودآبادی، رزمنده و نویسنده دفاع مقدس در یادداشتی تلگرامی نوشت: زمان جنگ، ارتش بعث عراق، برای تست زنی قدرت نیروهای ایرانی مستقر در خط مقدم، کار جالبی می کرد: سه تانک از سه منطقه وسط، چپ و راست خاکریز خط مقدم عراق، شروع می کردند به سر و صدا و دود دادن و مانور.
مقداری به طرف خط ما جلو می آمدند و این گونه وانمود می کردند که می خواهند حمله کنند.

شدیدا هم مراقب بودند که در بُرد و تیررس آر.پی.جی و توپ 106 که شدیدترین دشمن تانک بودند، قرار نگیرند.

گاهی چندتایی هم نفرات پیاده دنبال تانکها راه می افتند که ظاهر حمله بگیرند و ما را وادارند تا با هر سلاحی که داریم به مقابله برخیزیم. و متاسفانه همین هم می شد.
تک تیرانداز، آر.پی.جی زن، تیربارچی و … هرکس هر سلاحی داشت، می رفت بالای خاکریز و شلیک می کرد. و صدالبته حتی یکی از گلوله های شلیک شده به تانکها نمی خورد؛ چون فاصله شان در حدی نبود که در بُرد گلوله های ما باشند. و در نهایت، دیده بانهای دشمن که در روی خاکریز پراکنده بودند، دقیقا تعداد تک تیراندازان، آر.پی.جی زنها، 106 و … همه را و مکان استقرارشان را شناسایی می کردند. و ساعتی یا روز بعد، دقیقا با شناسایی کامل و دست گذاشتن بر نقاط ضعف و در نظر گرفتن نقاط قوت ما، حمله اصلی خود را آغاز می کردند.

اینو گفتم تا بگم:
باوجود این همه گوشی موبایل و کانال و پیج و صفحات اجتماعی که هر کدام به اندازه یک خبرگزاری دهه 60 و 70 کار می کنند و حتی سرعتشان صدها برابر سرعت عمل و گستره آنهاست:

حواسمان باشد:
در زمینه فرهنگ، در دام دشمن نیفتیم.
اگر در موضع انفعالی بیفتیم، به راحتی نمی توان از آن خارج شد و بازیچه برنامه ریزی دشمن می شویم که ابتکار عمل را در دست گرفته است. متاسفانه، دهه اخیر پر بود از این چیزها. عروسکهای کوچک و بی ارزش پناهنده در آغوش غرب، تا توانستند بازیمان دادند. ارگانها و سازمانها و نهادهای با آن عظمت، به جای آنکه ماموریت و وظیفه اصلی خود را در زمینه فرهنگ انجام دهند، آن قدر به آنها بها دادند که دغدغه شان شد آن حقیران و در دامشان افتادند.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۵ تیر، ۱۳۹۸ ۷:۴۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *