گزارش ماموران وزارت اطلاعات در عراق به هاشمی/ توصیه محرمانه هاشمی به رئیس سازمان انرژی اتمی

خاطره روز 02 فروردین سال 1370

در خانه بودم. آقاى [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] و جمعى از مأموران وزارت اطلاعات که اخیراً از داخل عراق آمده‌اند، گزارش وضع این کشور را دادند.
آنها از شهرهاى کوت، کربلا، بغداد، سلیمانیه، اربیل و دربندی خان بازدید کرده و مدعى بودند هشتاد درصد عراقى‌ها، آماده مبارزه با رژیم صدام‌ هستند. مردم در شمال کشور رهبرى مى‌شوند اما در جنوب، آموزش و رهبرى ندارند.
آقاى [حسین] صادقى، سفیرمان در کویت آمد و گزارش وضع آنجا را داد. گفت که در کویت وضع خیلى خراب است؛ نه آب، نه برق، نه غذا و نه کار دارند و همه چیز راکد است. حکام کویت هنوز نتوانسته‌اند براى اداره مردم کارى انجام دهند و این امر باعث نارضایتى و خسارت مردم شده است.
آنها از ما خواسته‌اند که تیم بررسى براى [کمک به] بازسازى صنایع نفت آن کشور بفرستیم. سفیرمان خواستار ارسال مواد غذایى شد و گفت اکثر مردمی که در کویت مانده‌اند، شیعیان هستند.
عصر بستگان براى دیدار عید آمدند. به آقاى [رضا] امراللهى، [رییس سازمان انرژی اتمی]، تلفنى گفتم سراغ فردى به نام آقای [حسین] شهرستانی برود که در گزارش‌ها آمده، رییس سابق سازمان انرژى اتمى عراق بوده و زندانى شده و اخیراً آزاد شده و به ایران پناه آورده است.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1370. نشر معارف انقلاب، خاطره روز 2 فروردین

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۴ فروردین، ۱۳۹۷ ۸:۲۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *