حال روحی خاتمی پس از گذشت دوسال از ریاست جمهوری: «خیلی ناراحت و کلافه است و گفته که مکرر مرگ خودش را از خدا میخواهد.»

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ تیر ۱۳۷۸

آقای [سیدمحمود] علیزاده‌ طباطبایی، [عضو شورای اسلامی شهر تهران] ‌آمد. از حکم دادگاه در محکومیت خودش و نیز حکم ضعیف یک دادگاه دیگر علیه آقای [محمدرضا] نقدی، انتقاد داشت؛ هر دو را غیرعادلانه و تحت تأثیر تعصبات جناحی و فرمایشی میداند. نقاط ضعف قوه قضاییه را توضیح داد. از آقای [حسن] احمدی [مقدس]، قاضی دادگاه متهمان آشوب‌های اخیر، نقل کرد که حدود ۲۰ نفر از آنها استحقاق اعدام دارند. خواست که تلاش جدیدی برای عفو و آزادی آقای [غلامحسین] کرباسچی بشود.

آقای [بیژن نامدار] زنگنه، وزیر نفت آمد و گفت، در بخشی از طرحهای نفت در مذاکره سرمایه‌گذاران خارجی، پیشرفت داشته‌اند و در بخشی دیگر نداشته‌اند. به طور کلی فضای ملتهب و اختلافات داخلی را مانع کار میداند. خواست کمک کنم که عملیات نفت در قالب شرکت انجام شود تا امکان مانور بیشتر باشد. گفت، مهدی، بهترین کارشناس گاز است؛ برای صدور گاز با لوله و یا به صورت گاز مایع، تلاش میکنند.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رییس‌ جمهور] آمد. گفت، اغلب نیروهای چپ مدعی اند که خرابکاری توسط خود جناح راست انجام شده؛ گفتم، قضاوت نادرستی است. گفت، آقای خاتمی، [رییس‌جمهور]، خیلی ناراحت و کلافه است و گفته که مکرر مرگ خودش را از خدا میخواهد. آقای [کمال] خرازی، [وزیر امور خارجه] گفته همه دستاوردها و تلاش‌ها در تشنج‌زدایی، با حوادث یک ماه اخیر، از دست رفته است. از من خواست که بیشتر به مسایل کشور بپردازم؛ چون دو جناح از حل مشکلات، عاجزند.

عصر آقایان [مصطفی] مؤذن‌زاده، [مدیرعامل شرکت ملی فولاد] و [محمد] فروزنده آمدند. گزارش مفصلی از وضع فولاد دادند و گفتند، امسال وضع تولید بهتر است؛ هم قیمت جهانی فولاد بالا رفته و هم با افزایش قیمت داخلی و افزایش قیمت دلار، درآمد وزارت [معادن و فلزات] خوب است و مشکل در چند نرخی شدن فولاد و تجدید بازار سیاه و سوءاستفاده دلال‌هاست. گفتند، ۲۶ طرح توسعه را به تصویب شورای اقتصاد رسانده‌اند که تولید را به ۱۴ میلیون تُن میرساند و حدود سه میلیارد دلار هزینه دارد. آقای فروزنده هم به مسئولیت بنیاد جانبازان میرود.

دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. گزارشی از اقدامات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داد و گفت، اختلافات و نزاعهای دو جناح و نیز اختلاف چپ و راست در درون وزارت اطلاعات، مانع پیشرفت کار است و اختلاف‌نظر رهبری و رییس‌جمهور هم مشکل‌زا شده و گفت، [آقای یوسف بن علوی]، وزیر امور خارجه عمان، دیروز به طور غیررسمی به ایران آمده و پیام رییس‌جمهور آمریکا به آقای خاتمی را آورده و درباره انفجار الخُبَر، صریحا پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان و حزب‌الله عربستان را مسئول دانسته و خواستار تحویل یا محاکمه آنها شده و آقای خرازی به خاطر این مسأله، امروز به عربستان رفته؛ جای نگرانی است و نشان مأیوس شدن آنها از نتایج کار آقای خاتمی است.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۳۰ تیر، ۱۴۰۱ ۵:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *