حذف احمد کاظمی از سپاه

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 25 آبان 1377

آقاى [حسن] دانایى‌فر، [مدیرعامل شرکت سپاسد] آمد و ضمن گلایه از وضع سپاه، درخواست کار فعال‌تری کرد. آقاى [رضا] امراللهى، [رییس دانشگاه خواجه نصیر] آمد. اوضاع اقتصادى را رقت‌آور خواند و گفت، محافل دانشگاهى صریحا به ارزش‌کارهاى دوره سازندگی، اعتراف و تأکید دارند و آن دوره را مدیریت مناسب مى‌دانند. دعوت کرد که در همایش دانشجو و عفاف دانشگاه خواجه نصیر شرکت کنم.
آقاى [مرتضی] قربانى آمد. از حذف نیروهاى مستقل سپاه از قبیل دانایى‌فر و خودش و احمد کاظمى و… انتقاد کرد و براى حُسن انجام امداد ایثارگران استمداد نمود و حاکمیت خط‌بازى در سپاه را خطرناک خواند.
عصرآقاى رفیق‌ حریرى، نخست‌وزیر لبنان به ملاقات آمد. پیامى از صدراعظم آلمان آورد که خواسته‌اند، نگذاریم آقاى [هلموت] هوفر، [بازرگان آلمانی]، محکوم به اعدام شود و اینکه آلمان، مایل به تحسین روابط با ایران است و گفت، آلمانى‌ها از عربستان هم خواسته‌اند که میانجیگرى کند و آقاى امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] هم در این رابطه توسط آقاى حریرى پیام داده بود. گفتم، قوه قضاییه مستقل است، ولى اگر رسانه‌هاى آلمان تحریک نکنند و جوسازى نشود، به خاطر مصلحت همکارى دو کشور، موضوع قابل توجه مى‌شود.
از توافق اخیر مریلند [میان اسراییل و فلسطین]، ابراز ناراحتى کرد و گفت، اسراییل سود زیادى برده و چهره خشن [بنیامین] نتانیاهو، [نخست‌وزیر اسراییل] را ترمیم کرده و در میان فلسطینى‌ها، مشکل جدید پیش آمده و گفت، اسراییل در پوشش شرکت‌هاى ترکیه در کشورهاى مسلمان آسیاى مرکزى و قفقاز، نفوذ زیادى پیدا کرده و گفت، لبنان مرکز چریک‌هاى پ‌ک‌ک [= حزب کارگران کُرد ترکیه] نیست، گرچه کردهاى زیادى آنجا هستند و گفت، اسراییل بدون شرط از جنوب لبنان عقب‌نشینى نمى‌کند و مشروط به حفظ امنیت مرزهاى اسراییل توسط نیروهاى لبنانی، حاضر به عقب‌نشینی است و لبنان، حاضر نیست به مثابه پلیس اسراییل عمل کند.
آقاى حریرى گفت، شخصا معتقد است که آمریکا، مصمم به سرنگونى صدام است و بالاخره بهانه‌اى پیدا مى‌کند و او را مى‌زند. تحت تأثیر زیبایى کاخ مرمر و نقاشى‌ها و تزیینات آن قرار گرفته بود و گفت، زیباترین کاخى است که در سراسر جهان دیده‌ام و خیلى کاخ هم دیده‌ام.
خبر رسید که آقاى محمدتقى جعفرى در لندن فوت کرده؛ به خاطر بیماری سرطان به آنجا رفته بود؛ پیام تسلیت دادم.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۷ آبان، ۱۴۰۰ ۸:۰۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *