“حساب این را کرده اید که چه عزاداری طولانی ای می شود تا کی می خواهید ادامه بدهید؟”

در دهه ۶۰ موزیک عزایی بود که فقط همان در ایام عزاداری پخش می شد. دیوار محکمی بسته شده بود که بنا به رسم آن ایام اگر یک دقیقه هم در آن روز موسیقی ای غیر همان مارش عزا پخش می شد، گناه کبیره بود و اهانت به منبع آن ایام عزاداری. الآن روزهای عزا خیلی گل و بلبل است. سال ۶۳ که من مدیر رادیو ایران شدم، اوج مبارزه با موسیقی در رادیو بود. مدیران رادیو ادعا می کردند که امام خمینی هر نوع موسیقی را حرام می داند.
مساله موسیقی و مارش عزا خیلی خودش را در ایام محرم و صفر نشان می داد. به خصوص که ایام جنگ هم بود و طبعا با شعار کلیدی راه قدس از کربلا می گذرد، ایام محرم و صفر اوج تبلیعات دینی و حماسی برای جبهه ها بود.
سال قبل از مدیریت من احتمالا با این استدلال که اولا موسیقی کلا حرام است و دوم اینکه بنا به اصطلاح رایج آن ایام موسیقی باعث تخدیر مردم است، و هرچه کمتر باید پخش شود، بهانه ای پیدا می کردند که در رادیو ایران از روز اول ماه محرم موسیقی عزا را جایگزین سرودهای آن ایام نمایند.
چند ماه بعدِ مدیریت من که در حقیقت به نوعی برای مقابله باتفکر حاکم بر رادیوی آن روز منصوب شده بودم، اولین ماه محرم فرا رسید.
اتهام دیرین من و دوستان ما و ریاست شجاع رادیو تلویزیون در آن ایام، محمد هاشمی که در یک عملیات شبه کودتایی تغییر پیدا کرد و با مداخله امام دوباره رئیس شد، همه، کم توجهی به ارزشها بود.
ما هم بر اساس رسمی که از سال قبل در رادیو مقرر شده بود در ماه محرم که احتمالا در سال ۶۳ یا ۶۴ بود، از صبح روز اول محرم بساط موسیقی را جمع کردیم و موسیقی همه برنامه ها را تبدیل به مارش عزا کردیم.
آن موقع رادیو تلویزیون به شکل شورای سرپرستی اداره می شد و اعضای شورامدیر عامل منصوب می کردند.
آیه الله سید محمد هاشمی از اعضای دفتر امام به عنوان نماینده قوه قضاییه در شورای سرپرستی بود. نزدیکی های ظهر روز اول محرم زنگ زد. متن جملات اقای سید محمد هاشمی که یادم نیست اما محتوای آن این بود:. گفت .امام فرموده اند من دخالتی نمی کنم و نظر خاصی نمی دهم. اما به رادیو بگویید از صبح اول محرم که مارش عزا شروع کرده اید، حساب این را کرده اید که چه عزاداری طولانی ای می شود. تا کی می خواهید ادامه بدهید. نگران حجم عزاداری از رادیو بودند.
امام خمینی یکی از شنونده های جدی رادیو بودند. تذکر چند ساعته بعد از آغاز مارش های عزا غریب بود.
بدون اینکه مساله را به امام خمینی منسوب کنیم، از روز دوم برنامه ها را مثل گذشته ضبط کردیم و ایام تاسوعا و عاشورا مارش عزا گذاشتیم.

راوی: سید محمد علی ابطحی

منبع: کانال تلگرام سید محمد علی ابطحی

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۳۰ شهریور، ۱۳۹۶ ۵:۵۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *