خاطرات حسن روحانی از شهید ستاری؛ ستاری اسم رمز پدافند بود!

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، در دوران دفاع مقدس عضو شورای عالی دفاع و معاون جانشین فرماندهی کل قوا بود و از نزدیک با تلاش ها و زحمات رزمندگان و فرماندهان نظامی آشنا و آگاه بود. او در یکی از سخنرانی هایی که پس از شهادت سرلشگر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش در سال 1373 انجام داد، نکته های قابل توجهی را مطرح کرد که متن آن را در پی می آید:

اگر امروز به نوارهای ضبط شده بیسیم جبهه ها در دوران دفاع مقدس گوش کنید می بینید تا عملیات شروع می شود، فرمانده گردانها از خط مقدم می گویند ستاری کجاست؟ ستاری رمز پدافند بود، رمز دفاع هوایی بود. تا عملیات شروع می شد رزمندگان از پشت بیسیم می گفتند بابایی کجاست؟ بابایی رمز حمله هواپیماهای نیروی هوایی بر خط مقدم دشمن بود. جبهه ما با نام باباییها و ستاریها بود. سراسر جبهه ما شاهد ایثار و فداکاری این رادمردان بزرگ است.

در هر پایگاه که قدم بگذارید در خط مقدم می بینید شهید اردستانی از آن پایگاه نه یکبار، نه دوبار که ده هاو صدها بار پرواز کرد. به جبهه رفت، به خط مقدم جبهه رفت. در یکی از عملیات پایان سال 66 و اوایل سال 67 در منطقه شمالغرب کشور ما صبح زود رفته بودیم نزدیک میدان عملیات، هنوز هوا روشن نبود، هوا تاریک بود، نیم ساعت مانده بود به طلوع آفتاب. دیدیم غرش هواپیما … یک نفر داد زد گفت این اردستانی است. برای همه روشن بود خلبانآن اف5 که درتاریکی شب، خلبان آن اف5 که بعد از نماز صبح، خط مقدم دشمن را بمباران می کند او سردار بزرگ اسلام، افسر شجاع نیروی هوایی؛ شهید اردستانی است. تمام جای جای این جبهه مکان عبادت این مخلصین و این سرداران بزرگ بود.

از سال 63 تا پایان جنگ سنگین ترین بار بر دوش شهید ستاری بود. چه آن روز که هنوز فرمانده نیروی هوایی نشده بود و چه آن روز که مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی را بر دوش گرفت. نظام تصمیم گرفت که یک عملیات بسیار مهم و سرنوشت سازی به نام والفجر 8 انجام دهد و رزمندگان اسلام از اروند که نه یک رودخانه که در واقع یک دریاچه است، عبور کنند و آن سمت این رودخانه بزرگ دشمن را عقب برانند و علامت خطر بزگی را به عراق بدهند که ما قادریم دست تو را از دریا قطع کنیم. نیروی هوایی مسئولیت سنگینی را آن زمان بر دوش گرفت.

در اون موقع لازم بود یک فکر مدیر و مدبر، یک انسان دانشمند عالم و ایثارگران به صحنه بیایند. ستاد پدافند کل کشور که بخش بزرگی از بار این ستاد بر دوش شهید ستاری و شهید بابایی بود، تصمیم گرفت که در عملیات والفجر 8 منطقه فاو را گورستان هواپیماهای عراقی بسازد. این حرف را ما به هر که می زدیم. با لبخند تمسخر با ما مواجه می شد. می گفت پایان سال شصت و چهار است، عراق مدرنترین هواپیماها را از فرانسه و روس دریافت کرده، پایان سال 64 هست، مشکلات قطعه، حصر اقتصادی، حصر قطعات نظامی از همیشه بیشتر شده است. مگر این کار امکان پذیر هست؟

برادران، سروران عزیز! این عزیزان از تابستان سال 64 با تلاش شبانه روزی تا بهمن که موقع عملیات بود، تا شب 22 بهمن که شب عملیات بود. طراحی ای را انجام دادند که این طراحی تمام متخصصین نظامی دنیا را به اعجاب واداشت. طراحی ای انجام گرفت که نه یک هواپیما، نه دو هواپیما در عملیات والفجر8، بلکه 73 هواپیمای دشمن سرنگون شد در منطقه عملیات و این افتخار از آن شهید ستاری، شهید بابایی و عزیزان نیروی هوایی است که این بار سنگین را بر دوش گرفتند.

منبع: پایگاه شهید منصور ستاری

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۳ بهمن، ۱۳۹۶ ۸:۳۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *