خاطرات یک خبرنگار از روز ورود امام خمینی به ایران و گفتگو با مردم؛ چرا دنبال حکومت اسلامی بودند؟

«کلود وان آنژلان»، خبرنگار و روزنامه‌نگار فرانسوی که در سال 1357، همز‌مان با پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران سفر کرده بود، خاطرات خود از بازگشت امام خمینی(س) به وطن را اینکونه بازگو کرده است:

آنژلان که در دوره پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان خبرنگار رادیو و تلویزیون بلژیک «آرتی بی‌اف» و «رادیو بین‌المللی فرانسه» فعالیت داشت، در سفر خود به ایران، با شهروندان انقلابی ملاقات کرده و گزارش‌های بسیار خوبی به زبان فرانسه آماده کرده بود.
این خبرنگار فرانسوی عنوان کرد: آخرین نماز امام خمینی(س) در خاک فرانسه را مشاهده کردم؛ ایشان قرار بود، پس از سال‌ها تبعید به ایران بازگردد، ولی چهره‌شان به‌قدری آرام بود که نمی‌شد هیچ چیزی از آن‌چه که در دل و فکر دارد، فهمید و این امر کار تحلیل اقدامات و رفتارهای وی را بسیار سخت می‌کرد.
در بخشی از این گزارش تصویری که توسط آنژلان تهیه شده است، رهبر کبیر انقلاب قبل از بازگشت به ایران در حال اقامه نماز با همراهانشان هستند و خبرنگار می‌گوید: «امام خمینی از زمان تبعید همه انرژی خود را صرف مبارزه با رژیم شاهنشاهی در ایران کرده و توانسته است همه اقشار جامعه را با خود همراه کند. اینک زمان پیروزی فرا رسیده است».
کلود وان آنژلان در ادامه عنوان کرد: به هنگام ورود به ایران بسیار شگفت‌زده شدم. مردم از همه جای کشور برای استقبال از امام خمینی به تهران آمده بودند و داخل ماشین‌ها و کامیون‌هایی که صدها نفر را حمل می‌کردند، شعارهایی در حمایت از رهبرشان و جمهوری اسلامی سر می‌دادند. امام خمینی پس از رسیدن به فرودگاه مستقیم به بهشت‌ زهرا رفت و برای مردمی که مشتاقانه منتظر دیدار رهبرشان بودند، سخنرانی کرد.


این خبرنگار فرانسوی در ادامه به مصاحبه خود با زنان ایرانی در این روز اشاره و تصریح کرد: از برخی زنانی که با حجاب اسلامی در حال رفتن به فرودگاه برای استقبال از امام(س) بودند، پرسیدم که چرا به دنبال یک حکومت اسلامی هستند و آنان پاسخ دادند: «حکومت اسلامی آزادی بیان و اندیشه را تضمین می‌کند و ما می‌خواهیم آزادانه بیندیشیم و انتخاب کنیم. در زمان حکومت شاه اگر کسی حرفی خلاف خواسته‌های حکومت می‌زد، سر از زندان‌های ساواک درمی‌آورد».
وی ادامه داد: پس از سخنرانی امام خمینی، با یکی از روحانیون که به زبان انگلیسی تسلط داشت، مصاحبه‌ای انجام دادم و از وی پرسیدم که پیام این حضور گسترده مردم برای استقبال از رهبر انقلاب چیست؟ این روحانی ایرانی پاسخ داد: «این حضور گسترده و مسالمت‌آمیز بهترین و روشن‌ترین پیام به جهان و جامعه بین‌الملل و نشانگر اعتماد مردم به امام خمینی است. دولت بختیار باید به خواسته‌های میلیون‌ها نفر که در این‌جا حضور دارند، توجه کند».
آنژلان اضافه کرد: زمانی‌که از این روحانی درباره سرنوشت دولت بختیار پرسیدم، وی خندید و گفت که فکر می‌کند، بختیار نه تنها طی چند روز بلکه طی چند ساعت باید از قدرت کنار برود؛ چراکه کار این دولت به آخر رسیده است.
این خبرنگار فرانسوی در پایان تاکید کرد: در ادامه این سفر، به بخش‌های مختلف تهران رفتم و از نزدیک شاهد سختی‌هایی بودم که مردم با آن روبرو شده بودند، ولی شور و هیجان آنان برای پیروزی بر رژیم شاه، باعث شده بود که سختی‌ها را تحمل کنند و شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را فریاد بزنند. بازار و مغازه‌ها بسته بود و مردم، شاد و سرزنده، نوارهای کاست حاوی سخنرانی‌های امام خمینی(ره) و تصاویر ایشان را خریداری می‌کردند.

منبع: پرتال امام خمینی

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۶ ۱۱:۲۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *