خاطره منوچهر متکی از گفت‌وگو با یک سفیر اروپایی در ترکیه

ترکیه – 1364
سفرا و دیپلمات ها در کشور محل مأموریت، هر هفته در دو یا سه میهمانی دیپلماتیک که عموما به مناسبت روز ملی کشورهاست، شرکت می‌کنند. این میهمانی‌ها فرصتی برای گفت و شنود سفرا و دیپلمات‌های کشورهای مختلف و کسب اطلاعات وتحلیل های یکدیگر در موضوع‌ها و حوادث مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و بین‌المللی است.
در یکی از این میهمانی‌ها به جمع چند سفیر از کشورهای اسلامی و اروپایی که در گوشه‌ای از سالن میهمانی ایستاده بودند، پیوستم. پس از حال و احوالی کوتاه با آنان یکی از سفرای اروپایی خطاب به اینجانب گفت: آقای سفیر خیلی جوان به نظر می‌رسید! (در سال 1364 بنده به سن 32 سالگی رسیده بودم و این درحالی بود که دیپلمات های دیگر کشورها با طی مدارج وپست های دیپلماتک در حدود 50 سالگی به مقام و مسئولیت سفارت می رسند).
نیت و هدف او از طرح این سوال روشن بود ، لذا با خنده پاسخ دادم : تعجب نکنید. بنده قبل از آمدن به وزارت خارجه وانتصاب به عنوان سفیر کشورم در ترکیه ، با انتخاب مردم به مدت 4سال نماینده مجلس شورای اسلامی بودم.
سفیر اروپایی این بار متعجبانه پرسید : مگر چند سال سابقه کار دارید؟
گفتم: ده سال (با توجه به اینکه در سال 1353 به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شده بودم)
سفیر باکنایه گفت: پس تجربه شما ده سال است !
گفتم: نه آقای سفیر ، تجربه من در ایران 30 سال است.
سفیر که قدری بهم ریخته بنظر می رسید پرسید : آقای سفیر چگونه با ده سال سابقه کار، 30 سال تجربه دارید؟!
گفتم: سالیان طولانی امور کشورما با نفوذ ودخالت کشور شما و برخی دیگر از کشورهای غربی اداره می شد. وقوع انقلاب اسلامی استقلال سیاسی را به کشورمان برگرداند. وقتی وارد سیستم اجرایی کشورمان شدیم، مشاهده کردیم که شما صرفا بدنبال منافع خودتان بودید و هیچ کاری در جهت نیازهای واقعی مردم ما انجام نداده اید و کارهای فراوانی بر زمین مانده است. بنابراین تصمیم گرفتیم سه شیفت کار کنیم. به این دلیل است که با هر سال کارمان سه سال تجربه اندوختیم !
او که بنظر می رسید پیام این پاسخ را دریافت کرده بود، ترجیح داد با عوض کردن بحث از شرایط پش آمده عبور کند.

منبع: وبسایت شخصی منوچهر متکی

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۵ ۹:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *