روایتی ناگفته از چهار گام دیپلماتیک احمدی‌نژاد برای حل بحران سوریه

به گزارش خاطره نگاری، کانال تلگرامی مکتوبات، نزدیک به جریان احمدی نژاد نوشت:

یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور سابق، ناگفته‌هایی از تلاش‌های دیپلماتیک محمود احمدی‌نژاد برای حل بحران سوریه طی سال‌های ۸۹ تا ۹۱ را با جمهور در میان نهاد.

در نخستین روزهای درگیری در سوریه در سال ۸۹، محمود احمدی‌نژاد از طریق یکی از مقامات عربی منطقه به بشار اسد پیغام داد که اگر معارضین دست به قتل نیروهای دولت سوریه زدند، دولت سوریه از هر اقدام متقابل برای قتل معارضین ممانعت کند و بداند “خون به خون شستن محال است”؛ در مقابل با برگزاری تجمعات مردمی و تشییع کشته‌گان دولت، فضای افکار عمومی جهانی را به نفع دولت سوریه تغییر دهد.

بشار اسد متاسفانه به این توصیه خیرخواهانه محمود احمدی‌نژاد اعتنا نکرد و در همان روزهای نخست درگیری‌ها، در مقابل ۳۵ کشته از نیروهای دولتی، بشار اسد ۱۵۰ نفر از معارضین را طی درگیری به قتل رساند و بحران سوریه از همین نقطه تشدید شد.

پس از مدتی از شروع بحران سوریه، محمود احمدی‌نژاد طی جلسه‌ای با رجب طیب اردوغان، علی‌رغم شیطنت‌های داود اوغلو، وی را قانع کرد که کمیته‌ای مشترک با حضور نمایندگان ایران، ترکیه و دولت سوریه تشکیل و انتخابات در سوریه را با حضور تمام طرف‌های سوری برگزار نمایند تا بحران دمشق از مسیر سیاسی حل و فصل شود؛ علی‌رغم موافقت اردوغان با پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد، متاسفانه برخی مقامات نظامی در داخل ایران پیشنهاد رئیس‌جمهور سابق را وتو کردند.

پس از وتو شدن طرح برگزاری انتخابات در سوریه زیر نظر نمایندگان ایران، ترکیه و بشار اسد، طی گفتگوهای فشرده‌ای که میان محمود احمدی‌نژاد و امیر قطر صورت گرفت، دو مقام ارشد سیاسی ایران و قطر توافق کردند که بشار اسد ضمن تصدی سمت ریاست جمهوری سوریه، کنترل ارتش و استخبارات را هم در اختیار داشته باشد، در مقابل، از طریق برگزاری انتخابات آزاد پارلمانی، اجازه ورود معارضان به مجلس و دولت سوریه داده شود.

متاسفانه علی‌رغم توافق رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر در این موضوع، برخی مقامات نظامی در داخل ایران پیشنهاد مزبور را وتو کردند.

در ماه های پایانی سال ۹۱، محمود احمدی‌نژاد پس از حضور در مصر که بالاترین حضور یک مقام ایرانی در قاهره را رقم زد طی گفتگوهای فشرده با محمد مرسی، اعتماد طرف مصری برای همکاری در فرایند سیاسی حل بحران سوریه جلب شد تا آنجا که حتی عربستان سعودی نیز محمد مرسی را به عنوان حَکَم خود اعلام کرد و پس از توافق ترکیه مقرر شد با تشکیل کمیته چهار جانبه‌ای با حضور روسای دولت‌های ایران، مصر، ترکیه و سوریه، آتش‌بس در سوریه اعلام شده و حل سیاسی بحران این کشور از طریق برگزاری انتخابات و با حضور همه طرفین سوری و تحت نظارت کمیته مزبور در دستور کار قرار گیرد که متاسفانه علی‌رغم توافق رئیس‌جمهور ایران با دولت‌های مصر، ترکیه و عربستان سعودی در این موضوع، برخی مقامات نظامی در داخل ایران پیشنهاد مزبور را وتو کردند.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۹ فروردین، ۱۳۹۷ ۱۱:۲۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *