روایت آیت‌الله صانعی از پاسخ محکمی که امام به یک آخوند دلواپس داد

ایلنا نوشت: آیت‌الله یوسف صانعی در خصوص عملکرد حوزه‌های علمیه در دوره اول انقلاب اظهار داشت: حوزه علمیه آن تاثیرگذاری که در زمان امام خمینی(ره) داشت را دیگر ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بارها این خاطره را نقل کردم که یک زمانی آقا سید احمد روحانی (رض) عموی این آقای سید صادق روحانی، در امامزاده قاسم خدمت امام خمینی (س) رسید؛ من خودم آنجا بودم؛ ایشان به امام (ره) گفتند که آقا! نظام (رژیم شاه) یک فکری کرده، و آن اینکه قبایی به اندام کسی در حوزه علمیه بدوزد و بعد از تن او دربیاورد و هدفش این است که قم را ساکت کند؛ یعنی هدفش این است که کسی را بزرگ کند و بعد همان شخص را زمین بزند تا قم ساکت شود و دیگر نفسی از قم درنیاید. امام (س) گفتند حالا خودشان می‌دانند به من ربطی ندارد. آقا سید احمد روحانی، در پاسخ امام (رض) گفت که این قبا را به اندام شما دوختند و دیدند کسی نیست که این قبا را بشود تنش کرد جز حضرتعالی؛ که بازهم امام (س) به ایشان پاسخ دادند که شما که با ایشان ارتباط داری، از قول من به آنها بگو این قبا را به تن من ندوزند؛ من اگر این قبا را تنم کردم، قطعا آن را درنمی‌آورم تا ریشه اینها را نکنم؛ بگویید به من کاری نداشته باشند؛ آقا سید احمد روحانی بازهم گفت؛ آقا! درمی‌آورند؛ که بازهم امام پاسخ دادند، نمی‌توانند؛ آقای سید احمد روحانی بازهم گفت چطور نمی‌توانند؟ یک بار آیت‌الله کاشانی را سر دست بلند کردند و گفتند آخوند خوبی است اما یک بار طور دیگری رفتار کردند؛ امام خمینی (س) درنهایت پاسخ دادند که اگر من بزرگ شوم با حوزه علمیه قم بزرگ می‌شوم و حوزه علمیه قم را نمی‌توان زمین زد.

این روحانی در ادامه افزود: آن حوزه علمیه زمان امام خمینی(ره) و آن قداست و آن فضائل و آن تقواهایی که آن زمان مطرح بود، حالا در حوزه‌ها کم شده است.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۵ خرداد، ۱۳۹۷ ۱۰:۴۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *