روایت حسین دهباشی از عکسی در کنار احمد شاه مسعود و عبدالله عبدالله

سه‌شنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۷۷ درّه پنجشیر
دکتر عبدالله‌ عبدالله (وزیر خارجه و سخنگویِ ائتلافِ ضدِطالبان) شهید احمد شاه‌ مسعود (وزیر دفاع وفرمانده کل مجاهدین افغانستانی) حسین دهباشی (دبیرشورایِ فرهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ایران) عکاس: سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در افغانستان) آمر صاحب از «آن»‌هایی بود که… حتی عکس‌اش هم مسحورت می‌کرد چه رسد به آنکه نمی‌دانی به پاداش کدام خدمتِ ناکرده چند صباحی همراه‌اش باشی آن‌وقت ها نگارنده به نمایندگی از سوی دولتِ جناب آقای خاتمی در طرحِ گقتگوی تمدن‌ها رابط فرهنگی میان کشورمان و همسایگان شرقی بود و چه شخصیتی فرهنگی‌تر از شیرِ درهء پنجشیر؟
آن شب موعدِ عملیات بزرگ علیه طالبان و اشغالگران پاکستانی بود و … «این» آخرین تصویرِ از رهبر بزرگ و بی‌نظیر آریانا تنها ساعتی قبل از دستور حمله… قضیه را تنها او می‌دانست و حلقه ء کوچکی از یاران‌اش… و آخر… تو باید از کجا می‌فهمیدی که در درون میزبانِ آرام و مهمان‌نوازتان لابد! چه غوغایی بر پا است؟
و امروز سالگرد شهادت «آمرصاحب» در ۱۸ سنبله/شهریور ۱۳۸۰ فقط ۲ روز پیش از حملات انتحاری ۱۱ سپتامبر به مرکز تجارتِ جهانی این ترور به گروه طالبان نسبت داده شد اما طالبان هیچگاه مسئولیت آنرا نپذیرفت و هیچ‌گروه دیگر نیز! گرچه همه می‌دانند که دولت آمریکا در سال ۱۹۹۸ مسعود پیشنهاد کرده بود که اسلحه را زمین گذارده و تسلیم نیروهای طالبان شود و از اواخر دههٔ ۱۹۸۰ غرب به دنبال به حاشیه راندن و تضعیف احمد شاه مسعود بوده و مرگ او  با سیاست‌های خارجی آمریکا در آن هنگام و مقدمه‌چینی برای اشغالِ نظامیِ افغانستان در پیِ حمله القاعده به برج‌هایِ دوقلو در نیویورک سازگار بود …
منبع: کانال رسمی تلگرام حسین دهباشی، @iranoralhistory

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۱۹ شهریور، ۱۳۹۵ ۱۲:۲۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *