روایت هاشمی رفسنجانی از جلسه ای با خاتمی که خیلی ناراحت بود!

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 25 اردیبهشت 1377

دیشب، باران خوبى بارید. هوا خیلى تمیز و بهارى است. مسأله اندونزى، با کشیده شدن آشوب به پایتخت کشور -جاکارتا- خیلى بحرانى شده است. مراکز عمده اقتصادى، وابسته به طبقه ثروتمند چینى‌تبار است‌ که معمولاً مورد خشم مردم‌اند و نیز مراکز وابسته به مقامات کشور و به خصوص خانواده آقاى [محمد] سوهارتو، رییس‌جمهور، مورد هجوم و غارت است و جمعى کشته شده‌اند.

سوهارتو، سفر خود به مصر را نیمه‌تمام گذاشته و به اندونزى وارد شده و تحت‌الحفظ به نقطه امنى رفته و شورایى از دانشجویان کشور، خواستار کناره‌گیرى او شده و آمریکا از اتباع خود، خواسته است که اندونزى را ترک کنند. سه مشکل اقتصادى، سیاسى و درگیرى بومى‌ها و چینى‌ها، عمده است.

انفجار هسته‌اى پنجم هند هم انجام شده و شوراى امنیت [سازمان ملل] هم هند را محکوم کرده است. موج تحریم‌ها بالا مى‌گیرد و پاکستان از عکس‌العمل به این اقدام هند گفته؛ براى آزمایش هسته‌اى آماده شده است.

به مناسبت پنجاهمین سال تقسیم فلسطین و فاجعه دیریاسین و تشکیل دولت اسراییل، مبارزات مردم فلسطین اوج گرفته و همزمان مذاکرات [بنیامین] نتانیاهو، [نخست‌وزیر اسراییل]، در آمریکا بى‌نتیجه مانده و پیشنهاد تخلیه 13 درصد دیگر از اراضى حنفیه غربى که آمریکا داده و [یاسر] عرفات، [رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین – ساف-] پذیرفته و از طرف اسراییل رد شده، کاخ سفید را به جانبدارى از عرفات متهم مى‌کنند.

در داخل، بیانیه [دفتر] رهبرى در مورد حوادث اصفهان و اعلان طرفداران آیت‌الله منتظرى براى حضور در نمازجمعه امروز اصفهان مورد توجه است؛ به‌خصوص‌که دخالت بیت رهبرى، مسأله را مهم کرده و از حالت محلى بیرون آورده و با توجه به حضور بى‌سابقه رهبرى در دانشگاه تهران، بعضى مى‌خواهند وضع را بحرانى معرفى‌کنند.
ظهر بچه‌ها جمع بودند. محسن، [مدیرعامل شرکت مترو] که از چین برگشته، گزارش بازدید از خطوط مترو در پکن، شانگهاى، هُنگ‌کُنگ، کوانگجو و تایلند و ازکارخانه‌هایى‌که تجهیزات مترو تهران را مى‌سازند و تصادف کشتى حامل لکوموتیوهاى مترو تهران و آسیب‌دیدن بعضی از آنها و برگرداندن به کارخانه براى اصلاح را داد.

شب به دیدار آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] رفتم؛ خیلى ناراحت است، از اظهارات [آقای یحیی رحیم صفوی]، فرمانده سپاه و حمایت‌هایى که از او مى‌شود و مخصوصاً از برنامه امروز نمازجمعه اصفهان و شعارهایى که به نفع فرمانده سپاه و علیه آقاى [سیدجلال‌الدین] طاهرى، [امام‌جمعه اصفهان] و [عبدالله] نورى، [وزیرکشور] داده‌اند؛ و نیز از مسأله [حکم اعدام مرتضی] فیروزى و مسایلى که در زاهدان در رابطه با نمایندگان رهبرى، در سفر ایشان به زاهدان پیش‌آمده و رهبرى هم از رییس‌جمهور و از مشکلات اقتصادى کشور، گله کرده‌اند.گفت، در اجلاس اکو [= سازمان همکاری‌های اقتصادی]، مذاکرات و برنامه‌ها رضایت‌بخش نبوده و در دریاى خزر، با سیاست ما مخالفت دارند.
در مورد پرونده شهردارى تهران، امیدوار است به خوبى ختم شود و در مورد مسأله آیت‌الله منتظرى، قرار شد پیگیرى کنم که آیت‌الله منتظرى، این اظهار را بنمایند و مسأله ختم شود. امیدوار است، آمریکا رفع تحریم کند و بتوانند براى حل مشکلات اقتصادى، ارز از خارج جذب کنند. درباره انتخابات [مجلس] خبرگان هم مذاکره شد؛ ترجیح مى‌دهد که به‌گونه‌اى عمل شود که رقابت جدى بشود.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۴۰۰ ۷:۱۰ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *