روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه

این کتاب به خاطرات روزانه شاه قاجار از ربیع‌الثانی ۱۲۸۲ تا ربیع‌الاول ۱۲۸۳ قمری می‌پردازد.
کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه» حاصل استنساخ قسمتی از آلبوم شماره ۹۷ از مجموعه آلبوم‌های بیوتات بخش اسناد خطی آرشیو ملی ایران است که به خاطرات روزانه ناصرالدین‌شاه، از ربیع‌الثانی ۱۲۸۲ تا ربیع‌الاول ۱۲۸۳ قمری اختصاص دارد. کتاب با شرحی کوتاه درباره اتفاقات پس از مراجعت از سفر فیروزکوه و تصمیم عزیمت به شهرستانک آغاز می‌شود و در ادامه به شرح وقایع روزانه از گشت‌وگذارهای شاه و حرم وی به سلطنت‌آباد، قصرقاجار، دوشان‌تپه، جاجرود و کن می‌پردازد.
عبدامین با اشاره به برخی جزئیات مطالب روزنامه خاطرات شاه قاجار بیان کرد: مشغولیات وی در این ایام شامل شکار، کتاب‌خوانی، بررسی عرایض، گوش‌ فرادادن به موسیقی، تمرین زبان فرانسه، بررسی اخبار کشورهای خارجی، عزل و نصب‌های اداری و نظامی، بازی شطرنج و تخته‌نرد و به ویژه عکاسی (از مهم‌ترین یادگارهای به جای مانده از دوران ناصرالدین‌شاه) بوده است.
وی افزود: بخش میانی کتاب اختصاص دارد به شرح کامل سفر اول مازندران، که از هفدهم ذیقعده سال ۱۲۸۲ق. آغاز و در هفتم ربیع‌الاول سال بعد پایان می‌پذیرد. بخش پایانی کتاب شرحی مختصر از وقایع و حوادث دارالخلافه و توضیحاتی در ارتباط با عزل و نصب‌های حکومتی و تغییر و تحولات صورت گرفته، عزل میرزامحمدخان سپه‌سالار اعظم از منصب صدارت و تغییرات گسترده در نحوه اداره ولایات و وزارت‌خانه‌های دولتی و شرحی از شورش اهالی بروجرد بر شاهزاده ملک‌آرا حاکم وقت است.
این مصصح درباره اهمیت مطالب این روزنامه، «روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه» با اشاره به سفر مازندران اظهار کرد: در این کتاب اطلاعات جالب مردم‌شناسی دارد از نوع عکس‌العمل مردم از دیدن شاه و کالسکه‌اش، رسوم‌های منطقه و آوزاهایی که سر راه شاه می‌خوانند، نوع استقبالی که از وی کردند و شیشه نباتی که سر راهش می‌شکستند و ناصرالدین‌شاه این اشعار را با اعرابگذاری در سفرنامه‌اش منعکس کرده است.
کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین‌ شاه» در ۴۳۰ صفحه  با جلد گالینگور و به قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عرضه میشود.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۹ دی، ۱۳۹۵ ۱۱:۵۲ ب.ظ

دسته بندی: خاطره نگاشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *