شرط رهبرانقلاب برای رفع حصر آیت الله منتظری: اگر بپذیرد اشتباه‌ کرده، رفع محدودیت مى‌شود.

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی. 13 اردیبهشت 1377

گروهى از مدیران و همکاران شوراى عالى جوانان آمدند. آقاى دکتر [مرتضی] میرباقرى گزارش کار داد که چیزى بر همان اقداماتى که در زمان مسئولیت من انجام شده، اضافه نشده است. من هم صحبت کردم و تأکید نمودم که مشغولیات متفرقه جوانان، نباید تحصیل آنها را تحت تأثیر منفى قرار دهد و جوانان را باید براى زمان کار آینده خودش تربیت کرد و بهتر است شوراى عالى، در همین مسئولیت خط‌دهى و هماهنگى بماند و دنبال کار اجرایى نرود که همه بخش‌هاى آن متولى دارد؛ صحبت است که سازمان بشود.

آقاى میرباقرى قبل از جلسه، از وضع سیستم مشاورتى رییس‌جمهور که گروهی شده، انتقاد کرد و گفت گروه خودشان، در این مدت یک جلسه هم نداشته و فلج است و وضع شورا هم سردرگم است.

آشیخ محمد آخوندى، [مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه] آمد. توصیه‌اى به شهردار تهران گرفت، براى اجازه ساخت خانه‌هاى ارزان قیمت براى قشر مستضعف و خبر داد، مشغول ساخت مدرسه‌اى براى مُبلغان اسلامى خارجى است؛ با اینکه نزدیک به 90 سال سن دارد، هنوز فعال است.

آقاى [محمدحسین] رضایى، مسئول سازمان حج آمد. از خدمتى که در سفر به عربستان سعودى براى حج و روابط کردم، اظهار امتنان کرد و گفت، بهترین حج بعد از انقلاب است. بنا دارد سفیر بشود؛ علیرغم شایعه و پیشنهاد. از صحبت‌هاى نمازجمعه من در تقویت مدیران و دفاع از آنها تشکر کرد و براى نام‌نویسى حجاج آینده مشورت نمود. هنوز براى دو سال دیگر، افراد نام‌نویسى شده داریم.

عصر اخوى محمود آمد و گفت، بنا دارد از سمت ریاست اداره خاورمیانه [وزارت امورخارجه] کنار برود و در سمت مشاور اقتصادى وزیر امور خارجه کار بکند. از اوضاع کشور اظهار نگرانى کرد. آقاى [محمود] مرتضایى‌فر، [وزیر شعار]، براى قدردانى از حل مشکل حجاج آمد و از آثار فراوان سفر من در مردم و مسئولان عربستان گفت. دو نفر از طلاب سنگالى آمدند. اصرار کردند براى تأسیس دانشگاه در سنگال و اجازه ورود به دانشگاه بین‌المللى امام خمینى؛ کمکشان کردم. آقاى [سیدمحمد] میرمحمدى، [معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری] آمد و گزارشى از کار جدیدش داد. آقاى [مصطفی] هاشمى‌طبا آمد. از تفرقه و ضعف دولت در تصمیمات اساسى گفت و از روزمرگى تصمیمات دولت و بى‌تفاوت شدن بعضى وزرا.

شب میهمان رهبرى بودم. درباره مسأله آیت‌الله منتظرى گفتند، اگر بپذیرد اشتباه‌ کرده، رفع محدودیت مى‌شود. از صحبت‌هاى آقاى [سیدیحیی] رحیم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه] دفاع کردند. روزنامه‌ها، حملات وسیعى به او دارند. از من توقع دارند که این روزها بیشتر سخنرانی کنم و در صحنه باشم. بخشی دیگر از خاطرات سال 1360 من را خوانده بودند و تحسین‌ کردند. گفتند به آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، به خاطر بازدید از روزنامه جامعه اعتراض کرده‌اند. احتمال تحریک آقاى [سید جلال‌الدین] طاهرى، امام‌جمعه اصفهان را در حوادث، جدى مى‌گیرند. در مورد آیت‌الله منتظرى، نظرشان را به آقاى [ابراهیم] امینى گفته‌اند.

منبع: انتخاب

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۴ اردیبهشت، ۱۴۰۰ ۲:۰۰ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *