ماجرای خواندنی توسل میرزا جوادآقا ملکی تبریزی به امام صادق(ع)

مصطفی لعل شاطری: یکی از شخصیت های برجسته و دانشمند و عارف شیعی که جزء نوادر زمان محسوب می گردد، و استاد امام خمینی (ره) بوده، علامه میرزا جوادآقا ملکی تبریزی، می باشند.
ایشان در تبریز متولد گردید و پس از گذراندن مقدمات و سطوح دروس حوزه، به عتبات عالیات و نجف اشرف عزیمت نمود و فقه را از مرحوم حاج آقا رضای فقیه همدانی صاحب مصباح الفقیه، و اصول را از آخوند خراسانی و علم حدیث و درایه را از حاجی نوری آموخت و در سلوک و عرفان، ملازمت مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی را نمود.
علامه میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در حدود سال 1321 به ایران مراجعت و در تبریز ساکن گردیده؛ اما در زمان انقلاب مشروطه در سال 1329 هجری به قم مهاجرت و در آن جا به تدریس و تبلیغ و تربیت شاگردان پرداختند.
علما و بزرگان ایشان را در زمره بکائون (بسیار گریه کنندگان) برشمرده اند و دلیل آن عبادت های طولانی ایشان به همراه گریه و زاری بوده است.
آیت الله سید موسی شبیری زنجانی درباره کرامتی از ایشان می نویسد: مرحوم آخوند ملاعلی همدانی (که در اخلاق و عرفان از شاگردان برجسته آیت الله حاج میرزاجواد آقا ملکی تبریزی بوده اند و سال ها از محضر این عارف بزرگ کسب فیض نموده اند) نقل می کردند که مرحوم میرزا جوادآقا ملکی در یکی از مجالس خود فرموده اند: هرکس بخواهد یکی از ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین را در خواب ببیند، باید یک روز روزه بدارد و پس از افطار، پیش از خواب صد مرتبه «قل هو الله احد» یا «انا انزلنا» و یا هر دو سوره را بخواند.
بعد میرزا جواد آقا فرمودند: من کتابی نوشته بودم و پیش از چاپ متوجه این موضوع شدم که مرحوم فیض کاشانی کتابی درباره همین موضوعی که من به آن پرداخته ام، تالیف کرده است. از این رو به تردید افتادم که با وجود کتاب مرحوم فیض، آیا صلاح است که من هم کتاب خود را به چاپ برسانم یا نه؟
از این رو برای رفع این تردید روزه گرفتم و به توصیه مزبور عمل کردم و به حضرت صادق (ع) متوسل شدم تا در خواب از حضرت سوال کنم که با وجود کتاب مرحوم فیض، کتابم را چاپ کنم یا نه؟
در خواب از آن حضرت سوال کردم؛ آیا کتاب من بهتر است یا کتاب فیض؟ ولی حضرت سکوت فرمودند!
پس از آن عرض کردم «أمثلک یخیبُ السائلَ؟»؛ آیا همچون شمایی سائل را محروم می کند؟
آن گاه فرمودند: کتاب فیض بهتر است، و پس از آن من هم کتابم را چاپ نکردم و تا امروز به این ملاقات با امام صادق (ع) و راهنمایی ایشان افتخار میکنم.

منابع:
1- حسینی، سید نعمت الله. مردان علم در میدان عمل، جلد 3.
2- باقرزاده بابلی، عبدالرحمن. داستان هایی شنیدنی از کرامات علما.
3- احمدی جلفایی، حمید. 40 قطب عرفانی.

منبع: قدس آنلاین

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۹ تیر، ۱۳۹۶ ۶:۴۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *