مخالفت آیت الله خامنه ای با استیضاح عبدالله نوری

روزنوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، 17 مرداد ۱۳۷۱

قرار بود امروز برهان الدین ربانى بیاید و وقت را براى او تنظیم کرده بودیم که به‌خاطر مسدود بودن فرودگاه کابل نیامد و وقتم آزاد شد؛ با ملاقات‌هاى اضافى پُر شد.
آقاى [محمد] سعیدى‌کیا، [وزیر راه و ترابری] آمد. گزارش سفر به پاکستان را داد و براى اجراى توافق‌ها استمداد کرد؛ رییس‌جمهور پاکستان هم از عدم اجراى توافقات گذشته ناراحت بوده است؛ گرچه هر دو طرف کوتاهى کرده‌اند.
آقاى [سید کمال] خرازى، [نماینده دایم ایران در مقر سازمان ملل] آمد. گزارش کار در نیویورک را داد و گفت [آقای پترس غالی]، دبیرکل سازمان ملل، خیلى از سفر ایران و برخورد من راضى است و مایل است به ایران خدمت کند. گفته براى لایروبى اروندرود و بازسازى آبادان و خرمشهر و جمع کردن مین‌ها، کمک جلب خواهد کرد. خواسته است که به مسأله زندانیان لبنانى در اسراییل و مفقودان اسراییلى کمک کنیم. گفتم بهتر است با خود لبنانى‌ها طرف باشند و ما به برگزارى مذاکرات کمک کنیم. از تلاش اسراییل براى اثبات اینکه ایران دنبال اسلحه اتمى است، گفت و از درخواست [بیل] کلینتون، [نامزد دموکرات‌ها]، براى کمک ایران به روشن‌شدن مسأله اتهام جمهورى‌خواهان درخصوص تأخیر آزادى گروگان‌هاى آمریکایى در تهران براى انتخابات. گفتم به آنها بگویند اگر تحقیقات شود، به ضرر دموکرات‌ها تمام مى‌شود؛ چون آن زمان با فشار لیبرال‌ها، سیاست این بود که براى کمک به دموکرات‌ها، زودتر آزاد شوند.
دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. براى مسئولیت بنیاد شهید و مرکز تحقیقات استراتژیک [ریاست جمهوری] مشورت کردیم. تذکر دادم که مجلس، منطق و اعتدال را از دست ندهد و دچار شعار زدگى نشود. گفتم استیضاح وزیرکشور موفق نیست و به مصلحت هم نیست.
آقاى [محمد] امامى کاشانى، [تولیت مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار)] آمد. براى زمین مرکز حزب جمهورى اسلامى سابق و قتلگاه شهداى هفتم تیر، [واقع در خیابان سرچشمه تهران] که وقف مدرسه شهید مطهرى است و تبدیل آن به یک کارخانه استمداد کرد.
تلفنى با آیت‌الله خامنه‌اى درباره احتمال استیضاح وزیرکشور در مجلس صحبت کردم. ایشان گفتند به [آقای علی‌اکبر ناطق نوری]، رییس مجلس گفته‌اند که موافق استیضاح نیستند.
[آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور، تلفنى از صدا و سیما به خاطر بدرفتارى با شهردارى تهران شکایت کرد. به محمد [هاشمی، رییس سازمان صدا و سیما] تذکر دادم. معلوم شد او هم از آزار شهردارى تهران در خصوص کارهاى ساختمانى سازمان شاکى است. به آقاى نورى گفتم براى توافق‌شان، میانجی‌گرى کنند.
عصر شوراى عالى امنیت ملى جلسه داشت. مسأله بوسنى و هرزگوین مطرح و قرار شد کمک کنیم. دکتر ولایتى، [وزیر امور خارجه] گزارش سفر به سوریه را داد. دوباره مسأله عراق و آمریکا و احتمال سقوط صدام و احتمال تجزیه عراق مطرح شد و براى موضع ایران، مذاکره و تصمیم‌گیرى کردیم. ساعت نُه و نیم شب به خانه رسیدم.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۹ مرداد، ۱۳۹۹ ۷:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *