مشورت خاتمی با هاشمی رفسنجانی درباره به تاخیر انداختن انتخابات مجلس

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۸ خرداد ۱۳۷۸

آقای خاتمی، [رییس‌ جمهور]، تقاضای ملاقات فوری کرد. در مورد وام از صندوق بین‌المللی پول صحبت شد. گفت، به رهبری گفته که اگر خود شما هم تأیید کنید میگیریم؛ با اینکه معتقد است، به نفع است و ضروری و به خاطر مخالفت رهبری صرف‌ نظر کرده است. از مطالبی که در ملاقات دیروزشان مطرح شد، ناراحت بود و درباره پیشنهاد رهبری، درخصوص تأخیر انداختن انتخابات مجلس تا زمان انتخابات ریاست‌ جمهوری مشورت کرد.

آقای [علی] یونسی، وزیر اطلاعات، همراه با آقایان [احمد] شفیعی و [محمد] فلاح آمدند. گزارشی از عملکرد دادند و گفتند، اگر وزارت از امکانات اطلاعاتی اش، برای جلوگیری از توطئه‌ها، برای معرفی متخلفان به دادگاه استفاده کند و قوه قضاییه هم قاطع و بدون گرایش جناحی عمل کند، میشود جلوی فتنه‌ها را گرفت. من تأکید کردم که [وزارت] اطلاعات، نباید به صورت یک ارگان وحشتناک و وسیله ارعاب درآید؛ در عین حال نباید فتنه‌گرها، خیال‌شان از وزارت اطلاعات آسوده باشد.

مطلب مهم آنها درباره انتخابات مجلس بود. گفتند، جمع‌بندی وزارت [اطلاعات] این است که اگر شما در انتخابات شرکت کنید و در مجلس باشید، هم تفاهمی بین جناح‌ها به وجود می آید و هم جلوی سوء استفاده افراد مغرض و مخالف گرفته میشود؛ مثل مجلس اول. همان جواب معمول را به آنها دادم، ولی قانع نشدند و قرار شد بحث ادامه یابد.

جمعی از دانشجویان بسیج دانشجویی سراسر کشور از دانشگاه‌های علوم پزشکی آمدند. مسئولان بسیج هر دانشگاه گزارش دادند. گفتند، ۱۴۰ هزار دانشجو عضو است. از وزرای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، به خاطر عدم‌ توجه به دانشجویان بسیجی شکایت کردند. من هم در مورد هدف امام از فرمان تأسیس نهاد بسیج دانشجویی و طلاب در ده سال پیش و اینکه هدف اساسی، تربیت نیروهای متخصص و متعهد است که از اول انقلاب هدف بوده و باید خوب درس بخوانند و در برخورد با دیگران، با منطق و تحمل باشند و کارهای افراطی نکنند، صحبت مفصلی کردم.

ظهر اعضای هیأت‌ رییسه [مجلس] خبرگان در دفترم جلسه داشتند. در مورد اجلاس آینده و در مورد نیازها و توقعات نمایندگان خبرگان و مسایل دیگر، بحث و تصمیم‌گیری شد. از من درباره اظهارات آقای [سیدمحمد] خاتمی، در جلسه‌ای که با رهبری داشته‌ایم، میپرسیدند که شایع شده، ایشان گفته‌اند، آزادی تا سرحد مبارزه مسلحانه با نظام، باید توسعه یابد. نمیدانم از کجا شنیده‌اند؟! درباره اینکه ولایت فقیه، به صورت وکالت از مردم عمل میکند، یا چیز دیگری است، بحث شد و ناتمام ماند.

آقای [مرتضی] الویری، [شهردار تهران] آمد و برای اداره شهرداری مشورت کرد و برای تصویب طرح اختیارات مناطق آزاد در مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، استمداد کرد؛ گفت مدیران شهرداری تهران، طرفدار آقای کرباسچی اند.

آقای [سیدحسین] موسویان آمد. برای پذیرش سفارت در عربستان [سعودی]، یا معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه -که هر دو به او پیشنهاد شده- مشورت کرد. [آقای عبداللطیف المیمنی]، سفیر عربستان، برای خداحافظی آمد و تشکر کرد که سنگ بنای اصلاح روابط را در ملاقات اسلام‌آباد با امیر عبدالله و نیز سفر به عربستان گذاشته‌ام.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۴۰۱ ۵:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *