خاطرات هاشمی رفسنجانی: مخالفت رهبری با تغییر سردار نقدی و سردار لطفیان در نیروی انتظامی/ روایتی از بازی ایران-آمریکا

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 31 خرداد 1377

آقاى [محسن] قرائتى و آقاى [سیداحمد] زرگر، [از ستاد امر به معروف و نهی از منکر] آمدند. روى پیشنهادهایی که براى تسهیل ازدواج تهیه کرده‌اند، بحث شد؛ نکات خوبى دارد، مثل امتیازات در امر سربازى، مسکن و وسایل برگزارى مراسم و تبلیغات. انتظار دارند خودم محور اجراى برنامه شوم که نپذیرفتم. به آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] نوشتم که در نهاد ریاست‌جمهورى، کمیسیونی به این منظور تشکیل بدهند.
آقاى [سیدمحمدباقر] خرازى، دبیر گروه حزب‌الله قم آمد. گفت، مدتى است که آن کارهاى سیاسى گذشته – شلوغ کارى- را کنار گذاشته‌اند و به جاى آنها در امر کادرسازى و تحقیقات عمل مى‌کنند و آمار اغراق‌آمیزى از تهیه متون تحقیقى و تربیت شاگردان لایق ارایه داد.
امروز استیضاح [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور در دستور مجلس بود که مستمع زیادى در سراسر کشور دارد و سرانجام بعد از هفت ساعت بحث‌هاى داغ، نتوانست رأى اعتماد بگیرد و ساقط شد؛ با اینکه در بحث از موضع تهاجمى معمولى خود هم کوتاه آمده بود.
آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، در یک اقدام عکس‌العملى، آقاى نورى را به سمت معاونت توسعه و امور اجتماعى تعیین کرد؛ چنین معاونى در نهاد [ریاست‌جمهوری] نیست، ولى رییس‌جمهور حق دارد. از الگوى عمل من در زمانى که مجلس به آقاى [محسن] نوربخش، [وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی] رأى نداد و من او را به معاونت اقتصادى تعیین کردم، استفاده کرد؛ هر چند چپى‌ها آن زمان به کار من معترض بودند. آقاى [مصطفی] تاج‌زاده، معاون سیاسى وزارت کشور را به سرپرستى وزارت گماشت. براى جواب دیگرى به مجلسیان، چون یکى از عوامل دلخورى آنها، وجود همین آقاى تاج‌زاده است.
سرشب با آیت‌الله خامنه‌اى ملاقات داشتیم. از سقوط وزیر کشور ناراحت نیستند و گفتند وزیر بعدى، هرکه خواهد باشد، اگر مثل آقاى [عبدالله] نورى، شرط تعویض آقایان [محمدرضا] نقدى، [رییس حفاظت اطلاعات ناجا] و [هدایت] لطفیان، [فرمانده نیروی انتظامی] را نداشته باشد، جانشین فرماندهى نیرو را مى‌تواند بگیرد. از پیام و صحبت رییس‌جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا، خوش‌شان نیامده و انتظار دارند، مسئولان جواب مخالفت‌آمیز بدهند و گفتند، اگر ندهند خودشان خواهند داد. تأکید بر عدم تغییر قانون انتخابات [مجلس] خبرگان، در جواب پیشنهاد چپى‌ها کردند و گفتند، من هم چیزى در جواب آمریکاییان، اگر بگویم خوب است. به خاطر کسالت ایشان که هنوز باقى است، جلسه را کوتاه کردیم. نمى‌توانند خیلى حرف بزنند و شام هم نماندم.
مطابق معمول سنوات گذشته، براى مراسم عزادارى سپاه رفتیم. آقاى [یحیی] رحیم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه] هم در ماشین من نشست و در مسیر، توضیحاتى درباره اصلاحات و تغییرات سپاه داد. از کم شدن اعتبارات ناراحت است. اولویت دادن به مسکن و معاش و آموزش سپاهیان را توضیح داد.
در مراسم، صحبت کوتاهى‌کردم و از آمریکا و فرانسه و آلمان و اسراییل هم انتقاداتى نمودم. به خانه آمدم. عفت برای زیارت به مشهد رفته است. شام را از پاسداران گرفتم که کوکوی سیب‌زمینى بود. تا ساعت یک بامداد براى دیدن مسابقه فوتبال ایران و آمریکا در فرانسه در جام جهانى بیدار ماندم. ایران دو بر یک بر آمریکا پیروز شد و باعث خوشحالى و جشن مردم ایران و جهان سوم شد.
منافقین در آنجا تبلیغات منفى وسیعى تدارک دیده بودند، ولى در مقابل امواج خروشان احساسات موافق ده‌ها هزار نفر تماشاچى، کارشان رونقى نداشت و شاید اثر منفى برایشان داشته باشد. به محض تمام شدن مسابقه و اعلان نتایج، مردم تهران و شهرستان‌هاى دیگر، براى ابراز شادمانى به خیابان‌ها ریختند و تا نزدیک صبح بیدار بودند. خارجى‌ها منتظر بودند که در این جشن‌هاى خودرو حوادث سیاسى مهمى اتفاق بیافتد که برخلاف تبلیغات آنها خوب برگزار شد.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱ تیر، ۱۴۰۰ ۷:۱۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *