نحوه برخورد با یک گزارش محرمانه

حمید قزوینی، خبرنگار و محقق تاریخی در گزارشی از لبنان به ماجرای انتشار یک گزارش محرمانه توسط یک روزنامه لبنانی اشاره می کند و می نویسد: لبنان را یکی از آزاد‌ترین کشورهای دنیا در حوزه فعالیت رسانه‌ای می‌دانند. درباره دلایل و بسترهای این وضعیت به تفصیل می‌توان سخن گفت که مجال دیگری می‌طلبد اما اشاره به یک رویداد، وضعیت مذکور را از زاویه‌ای جدید به تصویر می‌کشد.
ماجرا از این قرار است که چند روز پیش، خبرنگار روزنامه «الاخبار» به نام «حسن علیق» در گزارشی به مناسبت سالروز بازداشت یا اختفا یا ربوده شدن «سعد حریری» نخست وزیر لبنان از سوی هیات حاکمه عربستان که سال گذشته در همین روزها به وقوع پیوست، بدون اشاره به منابع خبری خود، اطلاعات جدیدی درباره این حادثه منتشر کرد که جنبه‌های محرمانه و امنیتی متعددی دارد.
این اطلاعات که برای اولین بار منتشر می‌شد و در رسانه‌های خارج لبنان هم بازتاب گسترده‌ای داشت و مشخص نیست تا چه اندازه درست است، به صورتی روشن می‌تواند موجب تضعیف نخست وزیر و جریان پیرامون او در هیات حاکمه لبنان و آسیب به روابط دو کشور لبنان و عربستان شود.
اما از زمان انتشار این گزارش نه تنها خبری از فشار علیه نویسنده مطرح نشده که در تبیین بیشتر موضوع، با او مصاحبه‌هایی هم ترتیب داده‌اند. حتی خبری هم از شکایت دفتر نخست وزیر یا دستگاه‌های امنیتی، سیاسی و قضایی علیه او به میان نیامد.
این شیوه رفتار را با کشورهایی مقایسه کنید که خبرنگاران نه تنها با سانسور‌ مواجه‌اند که تازه پس از انواع محافظه‌کاری‌ها، با فشارها و برخوردهای محتلف اداری و حقوقی و قضایی و امنیتی نیز روبرو می‌شوند.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۰ آبان، ۱۳۹۷ ۸:۴۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *