نصب گیرنده ماهواره در دفتر هاشمی و آیت‌الله خامنه‌ای

خاطره روز 31 فروردین سال 1365

صبح زود به مجلس آمدم. از صدا و سیما آمده‌اند و از طریق ماهواره یک کانال به دفترم داده‌اند که شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا را می‌گیرد. در دفاتر رئیس جمهور، نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی قضائی هم گذاشته‌اند. دستور کارمان اختیارات و وظایف رئیس جمهور بود. چند هزار نفر از کارکنان دولت به عنوان نیروی تخصصی و خدماتی که عازم جبهه بودند، مقابل مجلس آمدند. برای آنها صحبت کردم1. هیأت دولت هم به بدرقه آمده بودند. ظهر جمعی از نمایندگان باختران آمدند. از آقای سیدزاده و موحدی‌ امام جمعه اسلام‌آباد –که در خط مخالفشان هستند- شاکی بودند.
عصر [آقای کاظم خوانساری] سفیرمان در لیبی آمد و راجع به نوع کمکی که می‌توانیم به لیبی نمائیم، صحبت کرد. آقای سعید شاه‌آبادی آمد. پیشنهاد می‌کرد روز شهادت پدرش [آیت‌الله مهدی‌شاه‌آبادی] را روز روحانیون شهید اسم بگذاریم.
نماینده قائنات آمد و از نیازهای منطقه‌اش گفت. [آقای مسعود روغنی زنجانی] وزیر برنامه و بودجه با معاونان آمدند و مشکلات برای بودجه را با فرض ارزانی نفت گفتند. آقازاده از ژنو تلفنی خبر شکست کنفرانس اوپک را داد. آقای کنگرلو آمد و گفت آمریکایی‌ها حاضر شده‌اند برای اقدام ما جهت آزادی گروگانهای آمریکایی در لبنان، همراه خودشان قطعات هاک را بیاورند.
آقای [رضا] امراللهی آمد. دانشمندی را آورد که مدعی کشف انرژی جدیدی بود و از من در مورد به کارگرفتن آن سوال داشت. نگران بود که نقش نفت را تضعیف می‌کند. شب جلسه سران قوا در دفتر من بود. درباره جنگ و ارتش و سپاه و مسایل نفت و بودجه بحث کردیم. اطلاع دادند در منطقه فاو، پاتک سنگین دشمن را دفع کرده‌اند.

پینوشت:
1- در بخشی ازاین سخنرانی آمده‌آست: «دنیا در خود سابقه این مناظره‌ها را ندارد. در کجای تاریخ جنگ‌ها و انسان‌ها، ما چنین وضعی را سراغ داریم که با یک اشاره رهبری، این‌چنین به حرکت بیایند که برای کنترل و نظام دادن این حرکت، تمام قدرت دولت و کشور احساس عجز کنند.»

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۵، اوج دفاع، دفتر نشر معارف انقلاب، خاطره روز 31 فروردین

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۳۹۷ ۸:۱۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *