نظر امام خمینی درباره شعار مرگ بر شوروی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 9 مرداد 1377

دیشب، مصاحبه‌اى تلفنى با شبکه بین‌المللى جام‌جم، درباره موشک شهاب سه انجام دادم که مستقیم در بین اخبار پخش شد. دیروز عصر، آقاى سراجى، مدیر شبکه، تلفنى موافقت من را گرفته بود. محسن، [رییس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام]، بعداً به خاطر سوءعمل صداوسیما در پخش مصاحبه قبلى و نیز عدم هماهنگى با دفتر، مخالفت‌ کرده بود، ولى من چون قول داده بودم و خبرش را پخش کرده بودند، به مخالفت محسن، ترتیب اثر ندادم. محسن، احتمال مى‌دهد، توجه زیاد صداوسیما به مسأله موشک، مى‌تواند نوعى مخالفت با سیاست تشنج‌زدایى دولت باشد.
مهدى و فرشته و فؤاد، دیروز ناهار و شام آوردند: پیتزا و ساندویچ. شب، محسن و احسان و فائزه هم آمدند. فائزه شماره صفر چهارم روزنامه زن را براى مشورت آورد؛ چند تذکر درباره تیترها و عکس‌ها دادم. گفتند آقاى [محمدرضا] زائرى، مدیر نشریه «خانه» که بازداشت شده، مورد تأیید آیت‌الله خامنه‌اى بوده و به خواست ایشان، در این سمت بوده و چون اهانت به امام در کار است، دفتر رهبرى نخواسته با تعقیب ایشان مخالفت کند.
پیش از ظهر، براى تسلیت به خانم امام، به خاطر فوت برادرشان، [آقای رضا ثقفی]، به منزل امام رفتم. پیر و مریض‌اند. 83 سال دارند، با کسالت چشم و معده و…. از خستگى و گاهى تنهایى و سررفتن حوصله گفتند و کمى هم مطالعه مى‌کنند، با دید یک چشم با لیزر. [خانم خدیجه ثقفی]، از امام نقل کردند که گفته‌اند، ای‌کاش با حاج عیسى، [خادم امام] در قیامت محشور شوند. حاج عیسى [جعفری] هم چند خاطره از امام نقل ‌کرد، منجمله‌ کارگر خانه، یک بار خواست امام را ببوسد، محافظان مانع شدند. از امام استدعا کرد؛ امام پیشانى خودشان را جلو آوردند و او بوسید. و دیگر اینکه براى اولین بار که شخصیت‌هایى از شوروى به دیدن امام آمدند، از ستاد نمازجمعه، از امام پرسیدند که در نماز شعار «مرگ بر شوروى» را بگویند یا نه؟ امام جواب دادند، کمتر بگویند و دوباره فرمودند، از آقایان خامنه‌اى و هاشمى‌رفسنجانى بپرسید. همسر امام گفتند، همه برنامه‌هاى دادگاه آقای کرباسچى را گوش داده‌اند؛ با هیچ یک از دو طرف نیستند.
ناهار، فائزه و بچه‌هایش و بعضى از بستگان اینجا بودند. بیشتر وقت را به مطالعه گذراندم. مطالعه داستان حضرت یوسف با مقایسه قرآن و تورات (سفر تکوین) و مطالعه زندگى اسحاق نیوتن، براى اطلاع از کیفیت کشف قانون جاذبه عمومى که دستاورد عظیمى براى بحث اعجاز قرآن است. اخبار را از کامپیوتر خواندم. در نمازهاى جمعه تهران، مشهد، قم و… تظاهراتى علیه کجروى‌هایى مطبوعات و بى بندوبارى‌ها به اسم آزادى شده است. آقاى [محمد] یزدى، در نمازجمعه، اقدام روزنامه توس را [به خاطر انتشار به جای روزنامه جامعه]، مخالف قانون اعلام کرد.
بین نیروهاى هند و پاکستان درکشمیر درگیرى شده و مذاکرات نخست‌وزیران دو کشور، بى نتیجه بوده است. کمیته قدس در مغرب، بیانیه ضعیفى صادر کرده و به پیشنهاد آقاى خاتمى، [رییس سازمان کنفرانس اسلامی]، براى تشکیل اجلاس وزراى امورخارجه کشورهاى اسلامى، توجهى نشده است.
صربستان بر کوزوو، فشار زیادى آورده و ضربه کارى بر استقلال‌طلبان وارد کرده و اتحادیه اروپا به سرزنش اکتفا کرده‌اند؛ مى‌خواهند توقعات استقلال‌طلبان مسلمان کم شود و به خودگردانى رضایت دهند. شب، محسن شام آورد؛ مرغ سوخارى. درباره مسأله آقای کرباسچى و مقدمه کتاب خاطرات سال 1360 [= عبور از بحران] مذاکره کردیم.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۰ مرداد، ۱۴۰۰ ۲:۵۳ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *