نگرانی موسوی خووئینی ها و توسلی از کاهش مقبولیت رهبری

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 12 تیر 1377

در برنامه فارسى رادیو [صدای] آمریکا، مصاحبه احمد، پسر آقاى محسن رضایى را گذاشتند که گفت، پناهنده به آمریکا شده، به‌خاطر تصمیم به مبارزه و افشاگرى علیه حکومت ایران و نحوه رفتن را گفت و به امام و رهبرى اهانت کرد و صحبت از غارت اموال کرد و تشبیه ولایت فقیه به شاهنشاهى. قبلا آقاى رضایى گفته بود که به آمریکا رفته. آقاى [قربانعلی] درى نجف‌آبادى، [وزیر اطلاعات]، تلفنى براى راه خنثى کردن تبلیغات منفى خارجى این مسأله مشورت کرد. گفتم، خوب است خانواده‌اش چیزى بگویند و سپس خبر مصاحبه برادر کوچکش، على، روى تلکس‌ها آمد که ادعا کرده، آمریکا او را ربوده و تحت فشار، وادار به مصاحبه کرده که بعید است جا بیفتد.

آقایان [سیدمحمد] موسوى‌خویینى‌ها و [محمدرضا] توسلى آمدند. از اوضاع جارى و به‌خصوص در رابطه با کم شدن نفوذ و مقبولیت رهبرى، اظهار نگرانى کردند و گفتند، از طرف جمع دوستانشان [در مجمع روحانیون مبارز]، مأمور شده‌اند که با من، براى علاج این وضع مشورت کنند. پیشنهاد مذاکره مستقیم با رهبرى و یا هیأت رییسه [مجلس] خبرگان براى انتقال حرف‌شان به رهبرى یا انتقال توسط من داشتند.

من هم گفتم، در نگرانى آنها شریکم؛ به اضافه نگرانى از وضع اقتصادى و روند کارها و خطر رکود و بیکارى. آنها بیشتر نگران موضع رهبرى به نفع جناح مقابل خودشان -خط راست- و نمونه آن دادگاه شهردار و استیضاح آقاى نورى و تبلیغات ائمه جمعه و صداوسیما علیه مسایل دوم خرداد امسال و بها دادن رهبرى، به افرادى مثل [حسین] الله‌کرم، منصور ارضی، [ذبیح‌الله] حاج‌بخشى و [محمدرضا] نقدى هستند و مى‌خواهند، این‌گونه مسایل را با رهبرى مطرح کنند.

گفتم، باید مسایل کشور به صورت جامع مطرح شود و اینها هم در ضمن باشند. به هر حال، مذاکره با رهبرى را مثبت خواندم. تذکرى به آقاى خویینى‌ها، [مدیرمسئول روزنامه سلام]، در مورد روزنامه سلام دادم که به خلاف نوشته بود که اهمیتى به زیادى آرا در انتخابات نمى‌دهم. گفتم، معتقدم به دست خود، نباید نیروهاى کشور را براى هیجان و رقابت، تجزیه کنیم. عصر عفت و بچه‌ها از رامسر برگشتند. در گزارش‌ها، خبر درگذشت [بوریس] یلتسین، [رییس‌جمهور روسیه] مورد توجه است؛ البته تکذیب شد.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۳ تیر، ۱۴۰۰ ۷:۰۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *