پیام حسن نیت آمریکایی ها به ایران از طریق سفیر ژاپن

ساعت هشت و نیم به مجلس رفتم. [آقای غلامرضا آقازاده ] وزیر نفت آمد . برای سفر جنوب خلیج فارس و اندونزی مشورت کرد و خبر آزمایش موتور موشک سوخت مایع و پرتاب آن توسط کارشناسان نفت را داد و درباره انتقال ترمینال نفتی لارک به جاسک مذاکره شد.
[آقای یوشیو فوجی موتو ] سفیر ژاپن آمد. درباره روابط بحث شد . گفتم که سیاست ژاپن تحت تأثیر سیاست آمریکا است. به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل، درباره آخرین نظر ما در خصوص قطعنامه 598 پرسید که گفتم همان است که با [آقای خاویر پرز دکوئیار] دبیرکل به تفاهم رسیده‌ایم و بیشتر از گذشته به صلح امید بسته‌اند و مدعی بودچند گام به صلح نزدیکتر شده‌ایم. از طرف آمریکایی‌ها پیام حسن نیت و تمایل به حل مشکلات روابط فیمابین ما و آنها را آورده بود که گفتم قدم اول اقدامات، نشان دادن حسن نیت از طرف آمریکا است.
سفیر ایتالیا آمد. پرنشاط و فعال به نظر می رسد. از توسعه روابط و بی طرفی در جنگ گفت. نقاط منفی و مثبت سیاست آنها را تذکر دادم. سفیر لهستان آمد. ضمن ابراز رضایت از حسن روابط ، توضیحاتی درباره اعتصابات اخیر در لهستان داد و مدعی بود خیلی سبک تر از اعتصابات سال 1980و 1981 بوده و تمام شده است.
ظهر آقای [مصطفی] فومنی [حائری] سفیرمان در امارات آمد. گزارش سفر به بحرین را داد. مدعی است امیر بحرین در آن سفر خیلی نسبت به او تواضع کرده و علاقه بر اصلاح روابط دارد و عمده ناراحتی آنها از فعالیت سازمان تحریر بحرین به ریاست مدرّسی ها در تهران است و وزارت خارجه ایشان را مأمور به سفر مشابه به کویت نموده است.
عصر آقای [غلامعباس] زائری برای امور اداری مجلس آمد. آقای سعیدالذاکرین برای مراسم پایان این دوره و شروع دوره بعد مجلس آمد. آقای [محمود] موحدی سفیرمان در برزیل آمد. از روابط اقتصادی گسترده برزیل با عراق، کویت و عربستان و تمایل آنها به توسعه روابط اقتصادی با ایران گفت و زمینه های توسعه روابط ، خرید نفت در مقابل کالاهای ساخت برزیل را توضیح داد.
آقای سعیدی مسئول حفاظت اطلاعات سپاه آمد و از مشکلات و ابهام در روابط حفاظت با فرماندهی سپاه نالید و چاره جویی کرد. آقای [محمد] فرض پور نماینده جدید آستارا که در دوره اول هم وکیل بود، برای مشورت در سیاست آینده و اظهار همراهی آمد.
بعد از نماز مغرب و انجام کارهای دفتر، به جلسه سران قوا در دفتر نخست‌وزیر رفتم . مسئولان اجرای تعزیرات حکومتی آمدند. برای رفع مشکلات ناشی از تبصره 35 بودجه امسال که اختیارات آنها را محدود کرده است ، استمداد کردند . وزارت اطلاعات برای تعقیب بعضی از ملی گراهای مزاحم و برای ادامه روند پیگیری پیام های آمریکایی ها در خصوص رفع خصومت ها استجازه کرد. بحث شد و به وزارت اجازه داده شد.
منبع: کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶7 « پایان دفاع، آغاز بازسازی » به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۹۵ ۷:۰۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *