پیشنهاد هاشمی رفسنجانی برای رفع حصر آیت الله منتظری

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 18 اردیبهشت 1377

در منزل بودم. آقاى [سیدحسن] طاهرى خرم‌آبادى و همسر مرحوم ربانى املشى از قم تلفن کردند و مسأله بازداشت آقای فتح الله ربانى را پیگیرى کردند. آقاى طاهرى گفت، فتح‌الله در تظاهرات نبوده و آمده بوده، براى جلوگیرى از شعارهای مضرى که مى‌داده‌اند. خواست که وقتى براى ملاقاتش بگذارم. به ایشان گفتم، پیگیرى کنند اگر آیت‌الله منتظرى بپذیرند، در جلسه خصوصى و بدون اعلان، مثلاً به آقاى [ابراهیم] امینى بگوید که حرف‌هایى که درباره رهبرى زده‌اند، درست نیست، مسأله از ریشه حل مى‌شود؛ آیت‌الله خامنه‌اى، هم به آقاى امینى و هم به من، این را گفته‌اند. گفت، بعید است که آیت‌الله منتظرى چنین اظهارى بنمایند. به آقاى [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی]، وزیر اطلاعات، تذکر دادم و نیز مسأله راه‌بندان جاده ساوه و تظاهرات وسیع دانشجویان پزشکى در اصفهان را و گفتم نگذارند این بى‌نظمى‌ها وسیع شود.
ایشان رسیدگى کرد و ساعتى بعد، گزارش داد که در قم، با اجازه اطلاعات و سپاه و دادگاه ویژه، در منزل احمد منتظرى روضه بوده و روز عاشورا، بعد از روضه، تظاهرات به نفع آیت‌الله منتظرى شده و شعارهایى درباره مرجعیت و رهبرى و محاصره خانه ایشان داده‌اند و ده نفر منجمله آقای فتح‌الله ربانى و پسر آقاى [سیدحسین] موسوى تبریزى و… بازداشت شده‌اند. دادگاه ویژه قم با آزادى فتح‌الله موافقت نکرده و گفته، مانع بازداشت افراد مقصر مى‌شده. در ضمن از دفتر رهبرى گله‌ کرد که در یکى از شهرهاى اصفهان که وزارت اطلاعات مانع قمه‌زنى هیأت‌ها شده، بیانیه‌اى منتشر کرده‌اند و گفته‌اند، سخت‌گیرى نشود و این باعث شده که دوباره قمه‌زنى شروع شده است.
نماز ظهر را اشتباهاً یک ساعت زودتر خواندم و به همین جهت، خیال کردم آیت‌الله خامنه‌اى تأخیر زیادى براى حضور در نمازجمعه دارند؛ نگران شدم. از دفترشان سئوال کردیم، گفتند تأخیر کوتاهى براى برنامه عزادارى در نمازجمعه بوده است.
ظهر بچه‌ها جمع بودند، جز محسن که براى کارهاى مترو در چین است. شب حمید [لاهوتی، همسر فائزه] و آقارضا مرعشى آمدند. از رکود اقتصادى و بیکارى و تعطیلى وسیع طرح‌هاى عمرانى شکایت داشتند. امروز، وقت زیادى صرف مطالعه تاریخ فقه و تاریخ صفویه کردم.

منبع: انتخاب

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت، ۱۴۰۰ ۸:۱۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

One thought on “پیشنهاد هاشمی رفسنجانی برای رفع حصر آیت الله منتظری

  • تیر ۱۱, ۱۴۰۱ در t ۵:۱۵ ب.ظ
    Permalink

    من آقای منتظری رو دوست داشتم. ایشون واقعا روحانی بود که نقدی بر سیاست حاکم آن دوران داشت ولی فقط اتقلابی، سیاسی روحانی نما نبود. منصف بود. برای همین کنار گذاشته شد
    . روحش شاد

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *