گزارش حاج قاسم سلیمانی از مقاومت خوب احمدشاه مسعود برابر طالبان

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۷ شهریور ۱۳۷۷

مخالفت [مجلس] دوماى روسیه با نخست‌وزیرى [ویکتور] چرنومردین، براى بار دوم و پیشرفت‌هاى احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع دولت مجاهدین]، علیه طالبان، در جبهه کابل و شایعات جنگ بین ایران و طالبان، در اخبار خارجى مورد توجه است.

در بحران روسیه، [مجلس] دوما که در خطر انحلال، پس از رد نخست‌وزیر پیشنهادى در دور سوم است، در صدد مطرح‌ کردن حذف رییس‌جمهور است؛ چون در صورت مطرح‌ بودن حذف رییس‌جمهور، او نمى‌تواند دوما را تا مشخص‌ شدن وضع، منحل کند. امروز هر دلار با 22 هزار روبل معامله شده و صفوف مردم در مقابل فروشگاه‌ها، نشان از بحران جدى است. آقاى [یوگنی]، پریماکف، وزیر امورخارجه هم پیشنهاد نخست‌وزیرى را نپذیرفته و قیمت مواد سوختى، 50 درصد افزایش یافته است.

آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت] آمد و گفت که عراق، تصمیم گرفته، زاخو را از اکراد بگیرد و احتمال بروز بحران در عراق، جدى است، ولى دلیلى براى خبر نداشت. آقاى [محمدرضا] عارف، وزیر مخابرات آمد. گزارشى از عملکرد داد و از کمبود اعتبارات و از مشکلات دانشگاه‌ها و از کسر بودجه دولت گفت. آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد. جریان کتک‌ خوردن خود را گفت‌ که مُشت به سر و لگد به پاها خورده و به یک درمانگاه، پناه برده است. [خاطره ای از نظر رهبری درباره کتک خوردن مهاجرانی و عبدالله نوری]

مسئولان ستاد [شورای سیاستگذاری مراسم هفته گردشگری و] توسعه جهانگردى آمدند. آقاى [محمد] معزالدین، [رییس سازمان ایرانگردی و جهانگردی] و آقاى دکتر [محسن] امامى، [معاون بین‌الملل سازمان ایرانگردی و جهانگردی] گزارش دادند. من هم در اهمیت توسعه صنعت توریسم در کشور و موانع و امکانات صحبت‌کردم. آقاى قاسم سلیمانى، [فرمانده نیروی قدس سپاه] ‌آمد. گزارش سفر به روسیه و نوع کمک‌هایى که روسیه در مورد افغانستان خواهد کرد، گفت و گزارش مقاومت خوب احمدشاه مسعود و حزب وحدت را داد و خواستار فعال‌ شدن ایران در کمک و احیانا کارهاى نظامى شد.

عصر آقاى [عبدالرحمن ندیمی] بوشهرى، استاندار سابق بوشهر آمد. از رکود کشور و بیکارشدن نیروهاى خوب‌ گفت. سپس براى تاریخ تأسیس «مکتب تشیع» مصاحبه‌اى با سیما کردم.
سلمانى براى اصلاح آمد. شب، جمعى از بستگان میهمان‌مان بودند. یاسر پیشنهادهایی براى‌ کیفیت چاپ خاطرات سال 1360 [= عبور از بحران] ارایه داد؛ بد نیست.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۷ شهریور، ۱۴۰۰ ۱۰:۲۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *