گلایه ناطق نوری از دفتر رهبری بخاطر جدی نگرفتن ملاقاتهای مهمانان خارجی با رهبری/ شکایت از بی محتوا شدن بحث‌های شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ خرداد ۱۳۷۸

پیش از ظهر، [آقای سلیم ادیب زعنون]، رییس مجلس فلسطین آمد. گزارشی از وضع خودشان داد و عواملی که باعث شده، اعلان کشور مستقل فلسطین را به تأخیر بیندازند و نتایج خوبی که از این بابت گرفته‌اند و حمایت اروپاییان را جلب کرده‌اند و اسراییل را تحت تأثیر قرار داده‌اند که باعث سقوط [بنیامین] نتانیاهو شده؛ نسبتا به آینده خوش‌بین است؛ ولی یکی از علمای فلسطینی که همراهش بود و طرفدار جهاد است، معتقد است که اسراییل به قرارها عمل نخواهد کرد و مبارزه مسلحانه تجدید خواهد شد.

از من برای امکان سفر [یاسر] عرفات، [رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین] به ایران، کمک خواستند. گفتند در این اواخر به ۵۳ کشور مسافرت کرده و ناراحت از عدم سفر به ایران است. گفتم، این تلخی روابط به‌خاطر تفاوت نظرما درباره جریان سازش‌ است؛ گرچه به فلسطین و فلسطینی ها به شدت علاقه‌مندیم. گفتند، اکنون جمعیت فلسطینی حدود هشت میلیون است که یک میلیون آن، در داخل اسراییل است.

ظهر برای ضیافت میهمانان اجلاس بین‌المجالس به حافظیه رفتم؛ میهمان من بودند. پیش از ناهار، با همه دست دادم و احوال‌پرسی کردم. ضمن ناهار با [آقای عبدالقادر قدوره] رییس مجلس سوریه که نزدیک من بود، صحبت کردم. گفت، معتقد است اسراییل جولان را نیز خالی میکند و تا پانزده سال دیگر، اسراییل از هم خواهد پاشید. همه اعراب در این کنفرانس شرکت کرده‌اند. روزی بود که سفر یک مسئول عرب به ایران، مؤاخذه داشت و امروز جایزه دارد.

بعد از ناهار، آقای ناطق [نوری، رییس مجلس]، از دفتر رهبری گله داشت که ملاقات میهمانان را جدی نگرفته‌اند و میخواهند آنها را در حسینیه [امام خمینی]، روی زمین بنشانند. توسط آقای [غلامحسین] محمدی گلپایگانی، [رییس دفتر رهبری] پیغام دادم که بهتر است صندلی بگذارند. آقای ناطق، از بی محتوا شدن بحث‌های شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی شاکی بود.

آقای [کمال] خرازی، وزیر امور خارجه، از مسأله ۱۳ یهودی بازداشت شده، ناراحت بود و گفت، آلمان اطلاع داده که ممکن است از مسأله سلمان رشدی هم برای ایران مشکل‌زاتر شود و گفت، آقای [سیدمحمد] خاتمی، هیأتی تعیین کرده که به اتهام آنها رسیدگی کنند. وزارت اطلاعات، جدا معتقد است که جاسوسی کرده‌اند و نیز از مخالفت رهبری با وام صندوق [بین‌المللی] پول ناراحت بود و گفت، فواید زیادی دارد.

عصر [آقای مرتضی علی‌عسگراُف]، وزیر امور خارجه آذربایجان آمد. گفت، مذاکرات هیأتی برای حل مسایل قره باغ به نتیجه نرسید و از ایران خواست که برای صلح کمک کنند. از توجه من به تحسین روابط در گذشته قدردانی کرد.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۶ خرداد، ۱۴۰۱ ۵:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *