۲۱ سال گذشت؛ عوامل ترور شهید صیاد چه شدند؟

حسین قاسمی با سوابقی چون فرماندار شیراز و گچساران، مدیریت عملیات روانی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دارای مسئولیت های سیاسی، در یادداشتی در صفحه شخصی اش به تحلیل ترور شهید صیاد شیرازی و شناسایی عوامل آن پرداخت و نوشت:

۲۱ سال پیش در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸سرلشکر علی صیاد شیرازی ازفرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح در مقابل منزلش و در مقابل دیدگان فرزندش که کلاس سوم دبیرستان بود، ترور و به شهادت رسید.
عامل ترور، لباس نارنجی رفتگران شهرداری پوشیده بود.
نکته قابل تامل این است که این «رفتگر قلابی» باید از بابت گشت شهرداری و حتی رفتگر محل خیالش راحت بوده باشد. چون ممکن است با ورود رفتگر واقعی به صحنه و اعتراضش، تمام سناریو بهم بریزد.
از طرف دیگر قاعدتا این فرد روزهای قبل آنجا مشغول بوده به عنوان رفتگر و وضعیت را سنجیده و …
۷۰ روز بعد از شهادت ایشان یعنی یکم تیرماه ۱۳۷۸، علی یونسی وزیر اطلاعات در گفتگویی با رسانه ها خبر از ”دستگیری قاتلان شهید صیاد شیرازی داد’. دقت شود ازدستگیری قاتلان و نه شناسایی آنها.
علی یونسی حتی خبر از “اعترافات مهم قاتلین“ شهید صیاد داد. البته سرنوشت و اسامی این ”قاتلان دستگیرشده” پس از گذشت ۲۰ سال هنوز مشخص نشده است.
فرزند شهید صیادشیرازی یازده سال پس از مصاحبه علی یونسی، درمصاحبه ای که در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۸۹در تابناک به نقل از پایگاه اینترنتی قربانیان ترور منتشرشده درباره پیگیری پرونده ترور ایشان می گوید:
«در مورد پیگیری پرونده ایشان چه مراحلی توسط خانواده، وکلای شما و دولت طی شده است؟
در حال حاضر پرونده ترور شهید صیاد شیرازی در حال بررسی است و بنده نیز به عنوان شاکی و شاهد دنبال این کار هستم و همه نهادهای قضایی از جمله قوه قضائیه، زحمت کشیده‌اند. در حال حاضر این پرونده به فضای بین‌المللی و در یک دادگاه بی‌طرف در کشور فرانسه پیگیر می‌شود و طرح دعوا و شکایت خانواده را مطرح کردم و چگونگی به وقوع پیوستن را هم برای مسئولان این دادگاه شرح دادم و اسناد و مدارکی را در اختیار آنها گذاشتم ولی همچنان نتیجه قطعی برای بیان حاصل نشده است.»
در ادامه از ایشان درباره برخورد و حرفهایش با قاتل شهید درصورت مواجه می گوید:
«اگر روزی با ضارب شهید صیاد شیرازی مواجه شوید چه حرفهایی می‌زنید؟
ما همین روحیه‌ای که امروز داریم، در همان روز هم تلاش می‌کنیم با روحیه تعقل از این فرد اهدافش را سوال کنیم و از رفتارهای غیرمنطقی خودداری خواهیم کرد و تنها به دنبال اجرای حکم قانون شرع و اسلام مانند امروز خواهیم بود و اینگونه برخورد کردن اشتباهات فرد را به وی متذکر می‌شود.»(۱)
براساس مصاحبه فرزند شهید صیاد و سایر شواهد، مشخص شده که قاتلان کماکان دستگیر نشده اند و خبر دستگیری قاتلین در یکم تیرماه ۱۳۷۸ توسط علی یونسی حقیقت نداشته است.
احمدرضا پوردستان فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش در سال ۹۴ در مطلبی آورده است:
«در تمام این سال‌های پس از عملیات مرصاد، سازمان مجاهدین خلق به شهید صیاد دسترسی داشت، اما نه تنها علیه ایشان، بلکه هیچ عملیاتی را با هدف انتقام از کسانی که در عملیات مرصاد شرکت داشتند، انجام نداد.
زیرا رفتار این سازمان تحت کنترل عراق بود و صدام به دنبال اقدام امنیتی در ایران نبود. با این توضیح، ترور شهید صیاد از سوی منافقین، ارتباط مستقیم با نقش ایشان در عملیات مرصاد نداشت.
برابر اسنادی که با دستگیری عامل ترور شهید صیاد و بعد‌ها با سقوط صدام به دست آمد، اقدام منافقین برای ترور شهید صیاد، سفارش صدام و در واکنش به اقدامی بود که با ترور فرزند وی «عدی» صورت گرفت.»(۲)
برخلاف آنچه امیرپوردستان بیان نموده، براساس مستندات و شواهد، تاکنون عامل ترور دستگیر نشده است. به فرض هم که دستگیر شده باشد، چه کسی بوده است؟ چرا خبری به این اهمیت رسانه ای نشده است؟
در انتها ایشان اورده است “براساس اسنادی که با دستگیری عامل ترور به دست آمد، سفارش صدام بود و…”
یعنی عامل ترور نامه دستور صدام و استخبارات و…را هنگام ترور به همراه داشته است ؟ عجیب نیست؟ اگر چنین اسنادی به دست آمده چرا منتشر نشده است؟ این حرفها اصلا منطقی نیست. بنظر می رسد اطلاعات غلط در اختیار ایشان قرار داده اند.
هم چنین در سال‌های اخیر ادعا شده است زهره قائمی که در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ در حمله به پادگان اشرف به هلاکت رسید، مسول عملیات ترور و به شهادت رساندن صیاد شیرازی بوده است.
اولا می دانیم فرد ترور کننده که لباس رفتگرهای شهرداری را پوشیده بوده مرد بوده است، ثانیا در صورتی که ادعا شود او طراح و فرمانده عملیات بوده است، باید مشخص شود از کجا به این موضوع رسیده اند؟ آیا تیم ترور دستگیر شده تا اعتراف کرده باشد که زهره قائمی مسول عملیات بوده است؟ اگر تیم ترور دستگیر و اعتراف نموده اند، اسامی آنها چرا تا کنون اعلام نشده است؟ سرنوشت آنها چه شده است ؟ (۳)
براساس مصاحبه فرزند شهید صیاد و سایر شواهد، مشخص شده که قاتلان کماکان دستگیر نشده اند
چرا علی یونسی چنین خبری را بیان کرده است؟ هدف از این اقدام چه بوده است؟
گفتنی ها فراوان است…

منابع:
(۱) https://www.tabnak.ir/fa/news/92730/ناگفته-های-ترور-شهید-صیاد-شیرازی
(۲) https://www.mehrnews.com/news/2890748/روایتی-از-ناگفته-های-ترور-صیاد-شیرازی
(۳) https://www.isna.ir/news/94022715364/فرجام-یک-جنایتکار

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۶ فروردین، ۱۳۹۹ ۹:۰۸ ق.ظ

دسته بندی: مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *