نقش مصری ها در شکل گیری شرکت هواپیمایی ماهان

در روزنوشت های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به روز 29 فروردین سال 1372 میخوانیم:

به خاطر کم‌خوابى و خستگى از برنامه‌هاى دیروز کسل بودم. حمام رفتم و گزارش‌ها را دیدم. مدیرکل اطلاعات آمد و وضع امنیتى استان را گزارش داد. سپس براى شرکت در مراسم روز ارتش به پادگان سرآسیاب رفتیم. در بین راه، جاى جاى مسیر، اجتماعات زیادى از مردم ابراز احساسات مى‌کردند و قربانى مینمودند. صبحگاه مشترک انجام شد. گزارش دادند، رژه رفتند و من سخنرانى کردم.
از آنجا به مرکز اسناد ملى استان کرمان رفتیم. افتتاح کردم و تشویق‌شان نمودم. منجمله اسنادى راجع به خود من، از مبارزات قبل از انقلاب جمع شده بود.
به فرودگاه رفتیم و با بدرقه رسمى به سوى سد پیشین در استان سیستان و بلوچستان پرواز کردیم. در فرودگاه کرمان، دو فروند هواپیماى مسافرى دیدیم که [آقای سید حسین مرعشی]، استاندار کرمان از مصرى‌ها بابت طلب‌مان، براى تأسیس شرکت هواپیمایى [ماهان] گرفته است که کار مهمى است؛ هم به خاطر وصول مطالباتمان و هم براى امکانات ترابرى هوایى.
در مسیر، روى جازموریان، همراهان اطلاعات دادند. قرار شد آنجا را محور کنیم. در فرودگاه خاکى که براى عملیات اجرایى سد ساخته شده بود،کنار روستاى پیشین فرود آمدیم. مردم روستاهاى اطراف و علماى اهل سنت آنجا جمع بودند. مراسم رسمى استقبال انجام شد. من صحبت کوتاهی کردم و براى مردم وعده عمران منطقه را دادم.
با هلى‌کوپتر به محل سد رفتیم، زیرا با آبگیرى دریاچه سد، راه زمینى بسته شده بود. هوا خیلى گرم بود. بازدید کوتاهى از سد کردیم. مدیران توضیحات دادند. بعد از افتتاح و آغاز بهره‌بردارى، منظره جالب خروج آب از گالرى سد را تماشا کردم. در اسفندماه که باران فصلى آمد، چهارده میلیون متر مکعب آب جمع شده و امید دارند در باران‌هاى فصلى تابستان، دریاچه پُر شود. ظرفیت سد، یکصد و هفتاد و پنج میلیون متر مکعب است. طرح‌هاى مهم استان را هم در سالنى آماده کرده بودندکه مدیران ذیربط توضیح دادند. در مراسم افتتاح سد، آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] توضیح داد و من سخنرانى تشویق‌آمیز کردم.
پس از ناهار و استراحت، به سوى پایگاه هوایى در کُنارک حرکت کردیم. استقبال انجام شد و سپس براى افتتاح سردخانه پنج‌هزار تنى، به سوى چابهار رفتیم. در مسیر به ابراز احساسات مردم که در مسیر جمع شده بودند پاسخ دادم. آقای صادق مفتح، [مجری پروژه‌های کوثر چابهار] و [عبدالحسین] وهاجى، [وزیر بازرگانی] توضیحات دادند.
سپس در جمع مردم سخنرانى کردم. استاندار و امام جمعه و آقاى وهاجى خیرمقدم گفتند. از آنجا براى افتتاح عملیات اجرایى انتقال آب از سد پیشین به چابهار رفتیم. لوله‌هاى طرح لغو شده و انتقال آب از بر جاده به زاهدان را در اینجا به کار مى‌برند. قرار شد با فروش آب شیرین‌کن که براى چابهار خریده بودیم، سد زیر آن را بسازیم؛ چون با انتقال آب سد، نیازى به آنها نیست. به پایگاه کُنارک برگشتیم و در مسیر طرح‌هاى کویرزدایى را دیدیم. بعد از نماز و مصاحبه یک ساعته رادیو تلویزیونى و توضیح نتایج سفر، به سوى تهران پرواز کردیم. ساعت یازده شب رسیدیم.