حمله رژیم پهلوی به زوار حرم حضرت معصومه(س) در آغاز سال نوی 1344

حجت‌الاسلام حسن روحانی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است می‌گوید: شب‌ اول‌ فروردین سال 1344‌، پنج‌ ماه‌ پس‌ از تبعید امام‌ خمینی، با دوستان‌ به‌داخل‌ صحن حضرت معصومه(س)‌ رفتیم‌ و نماز مغرب‌ و عشا را با آیت‌الله مرعشیی نجفی خواندیم‌. بعد از نماز، جمعیت‌ هر لحظه‌ بیشتر می شد. بعد چهارپایه‌ای گذاشتند و آقای فلاح‌ بالای آن‌ چهارپایه‌ رفت‌ و از روی نوشته‌ای، مطالبی راجع‌ به‌ تبعید امام‌ و جنایات‌ رژیم‌ و اینکه‌ چه‌ تعداد از علما دستگیر شده‌اند و چقدر در زندان‌ها هستند، بیان‌ کرد.

همین‌ طور که‌ مشغول‌ گوش‌ دادن‌ بودیم‌ و اواخر سخنرانی ایشان‌ بود، یک‌ دفعه‌ دیدیم‌ حمله‌ با سروصدا و همهمه‌ از پشت‌ سرمان‌ آغاز شد و سربازها ریختند و همه‌ شروع‌ به‌ فرار کردند. ما هم‌ در حین‌ فرار جمعیت‌ به‌ سمت‌ رواق آینه‌ در صحن‌ بزرگ‌ کشیده‌ شدیم‌. آن‌ شب‌ اجتماع‌ عظیمی در صحن‌ بزرگ‌ حضرت‌ معصومه‌(س‌) بود و جلسه‌‌ بسیار باشکوهی بود، ولی حمله‌‌ سربازان‌ که‌ از پادگان‌ منظریه‌‌ قم‌ آمده‌ بودند، وضع‌ را به‌ هم‌ ریخت‌.

حمله‌‌ سربازان‌ مسلح‌ به‌ داخل‌ صحن‌ مطهر بی سابقه‌ بود. آنها معمولاً احترام‌ صحن‌ و حرم‌ مطهر را نگه‌ می داشتند، وللی آن‌ شب‌ بدون‌ هیچ‌ اخطاری با سرنیزه‌ به‌ مردم‌ حمله‌ کردند. تعداد مردم‌ قم‌ و زوّاری که‌ برای تحویل‌ سال‌ در صحن‌ جمع‌ شده‌ بودند، خیلی زیاد بود. سربازان‌ با این‌ حمله‌ اوضاع‌ را به‌ هم‌ ریختند و تعدادی از طلبه‌ها را دستگیر کردند و بعد از حدود نیم‌ ساعت‌، کم‌کم‌ از صحن‌ خارج‌ شدند.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲ فروردین، ۱۳۹۷ ۲:۲۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *