بی اعتنایی به سیدالشهدا در مسجد النبی و یادآوری اعتراض آیت الله هاشمی رفسنجانی

حاج مرتضی باقری از پژوهشگران میدانی تاریخ اسلام و از پیشکسوتان حج و زیارت، در یاداشتی که از مدینه منوره منتشر کرده است یادی از اعتراض تاریخی آیت الله هاشمی رفسنجانی به توهین حذیفی امام جمعه مدینه به تشییع نموده است:

در نماز جمعه مسجدالنبی (ص) هستم خطیب در خصوص فضیلت روزه تاسوعا و عاشورا صحبت می‌کند و اینکه در روز عاشورا، قوم موسی ع نجات یافت و فرعون هلاک گردید.

با کمال تاسف این تمام بیان خطیب نماز جمعه مسجدالنبی است که چنین بکتمان حقیقت و تاریخ و قطعا خیانت به حبیب خدا و همین منبری که بر فرارش خطبه میخواند مشغول است. دریغ از بیان یک جمله راجع به حادثه عظیم محرم و شهادت جگر گوشه حبیب خدا، سید و سالار شهیدان عالم، امام حسین (ع)

امام نماز جماعت صبح جمعه و عصر مسجدالنبی شیخ معروف وهابی شیخ علی حذیفی بود. ۴۰ سال است احوالات این شیخ را کم و بیش پیگیرم. تقریبا معروفترین خطیب و امام حرمین شریفین در ۵۰ سال گذشته ایشان است. شیخ سدیس امام مسجدالحرام هر چند مدیر کل اداره حرمین بوده اما شهرت حذیفی بیشتر است.

الان پیر شده اما واقعا قاری برجسته ای است اما خیلی جالب توجه است که کسی ۵۰ سال در مسجدالنبی خطبه و نماز بخواند اما افتخار کند یک سلام بر حبیب خدا نداده و مشهور است که گفته بود عصای دست ما کاربردش بیشتر است

اما برای کسانی که عربستان شناس و وهابیت شناسند نکته ای بسیار مهم هرگز فراموش نمی‌شود وانصاف و مروت و جوانمردی اینست که از برخورد بسیار زیرکانه وشجاعانه مرحوم هاشمی رفسنجانی یاد کنیم که وقتی مهمان رسمی دولت عربستان بود با حضور در نماز جمعه مدینه وقتی همین شیخ حذیفی به تشیع و شیعیان اهانت کرد مرحوم هاشمی نماز جمعه را ترک کرد و از امیر عبدالله که انزمان ملک نشده بود بشدت گله کرد .

امیر عبدالله آنچنان شیخ حذیفی را تنبیه نمود که سه سال ضمن برکناری از مناصب امامت جماعت وجمعه، تمام نوارهای قرآن وی که در تمام عربستان بوفور فروش می رفت جمع شد و سه سال وهابیون بشدت تو دهنی محکمی خوردند.

هرگز فراموش نمیکنم که با زیرکی و بعنوان غیر ایرانی نوارهای قرآن شیخ حذیفی را طلب میکردم میگفتند مافیه… علت را که جویا میشدم بالاخره اسم رفسنجانی را می آوردند که مسببش او است..

به هر صورت بعنوان یک پژوهشگر و محقق شرط انصاف و مروت مرا امروز با نماز خواندن شیخ علی حذیفی بیاد شیخ علی اکبر رفسنجانی انداخت و مثل بسیار اوقات برایش دعا و طلب غفران و رحمت الهی نمودم.

البته حریت هم لازم است که انسان قدر و منزلت افراد را تحت الشعاع دیدگاه تنگ جناحی نبیند. این را برای کسانی نوشتم که عربستان و مسایل وهابیت را بخوبی درک می‌کنند.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۸ مرداد، ۱۴۰۱ ۵:۳۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *