توقیف یک روزنامه به اتهام انتشار تصویر ورزش آقایان در صفحه اول!

آنچه می خوانید بخشی از گفتگوی حمیدرضا جلایی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرمسئول روزنامه های جامعه و توس با پایگاه انصاف نیوز است که روزنامه اش در سال 77 توسط قاضی مرتضوی توقیف شد.

اتهامات روزنامه جامعه در دادگاه چه بود؟

جلایی‌پور: اتهامی نبود. روزنامه جامعه در کشور مورد توجه قرار گرفته بود و قاضی مرتضوی هم مامور شده بود آن ‌را ببندد که بست. یکی اتهامات و بهانه‌ها، عکس صفحه اول بود. روزنامه عکس جمعی چند مرد که در پارک ملت در حال ورزش جمعی بودند را به مناسبت روز سلامت، چاپ کرد. مرتضوی گفت این عکس، نمایش رقص است و این یعنی ترویج بی‌بند‌وباری! ولی در واقع علت اصلی بستن روزنامه، حرف بازجوی من در زندان بود. وقتی ما را دستگیر کردند بازجو به من می‌گفت: روزنامه می‌زنید چهار صد هزار تیراژ دارد، خب «نظام» کجای این روزنامه است؟ گفتم: این روزنامه قانونی است و از نظام مجوز گرفته. گفت: نظام «ما» هستیم!! خاتمی می‌آید و می رود ولی ما هستیم. منظورش این بود که با «ما» باید هماهنگ باشید. اصلا معنای جامعه مدنی و حقوق مدنی را نمی‌فهمید.

جلایی پور

در دادگاه چه گذشت؟

جلائی‌پور: دادگاه نبود. دادگاه‌های سعید مرتضوی در واقع موضوع طنز ابراهیم نبوی بود. تصمیم داشتند روزنامه‌های جامعه مدنی را ببندند و بستند. این بستن‌ها مهم‌ترین شاهکار مرتضوی بود و بعدا مزد او را هم دادند و این فرد زیر متوسط، دادستان تهران شد. شما می‌دانید یک موقع دکتر حاج‌سید جوادی حقوق‌دان آزاده و برجسته ایرانی دادستان تهران بود. واقعا مرتضوی الفبای حقوق شهروندی و رسانه را نمی فهمید. او یک فرد زیر متوسط اما «مامور» به بستن نشریات بود. ده سال بعد هم در اعتراضات جنبش سبز در سال ۸۸ و در فاجعه کهریزک نقش داشت. احمدی‌نژاد نیز به او در وزارت رفاه سمت داد.

بعد از توقیف جامعه، روزنامه‌ی «توس» منتشر شد…

جلائی‌پور: بله. ما در کار خود جدی بودیم و برابر قانون در جامعه مدنی تلاش می‌کردیم. لذا وقتی روزنامه جامعه را مرتضوی توقیف کرد یک روزنامه قانونی دیگر را که صاحب امتیازش آقای محمدجواد جوادی حصار بود چاپ کردیم. یادم است فردای روزی که روزنامه جامعه توقیف شد روزنامه توس را چاپ کردیم. درست در آن شب ماشاءالله شمس‌الواعظین سردبیر جامعه در زندان بود. بعد هم محسن سازگارا را دستگیر کردند که در زندان دست به اعتصاب غذا زد.

آیا دخالتی در نشر عصر آزادگان و نشاط داشتید؟

جلائی‌پور: بله. توس را توقیف کردند دوباره رفتیم دنبال روزنامه‌های قانونی دیگر و روزنامه عصر آزادگان را و بعد توقیف آن، روزنامه نشاط را چاپ کردیم. دوباره شمس و دکترلطیف صفری و مسعود بهنود را به صورت طولانی مدت دستگیر کردند و من هفته نامه «گوناگون» را چاپ کردم. هفته نامه گوناگون را توقیف کردند ولی من از وزارت ارشاد برای روزنامه «نوسازی» مجوز گرفتم و آن را نشر دادم. این دفعه مرتضوی نوسازی را در پنج شماره اول توقیف کرد. من دنبال مجوز روزنامه قانونی دیگری بودم که یک روز مامورهای مرتضوی با اسلحه به ساختمان روزنامه جامعه که در آن جا مستقر بودیم هجوم آوردند و تمام پرسنل را از ساختمان بیرون انداختند! من را هم روی زمین خرکش و از ساختمان روزنامه بیرون کردند. حتی نگذاشتند کت و فیش‌های مطالعاتی‌ام را بردارم و درب ساختمان روزنامه را (با ده‌ها کامپیوتر و ماشین‌های فیلم و زینک صفحات روزنامه) برای دوسال پلمپ کردند! یعنی یک ظلم تمام آشکار. این کار مرتضوی فقط غیر قانونی نبود اوج نامردی بود. زیرا ده‌ها روزنامه نگار را آواره کرد.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۴ آذر، ۱۴۰۰ ۹:۳۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *